Форум Рідного Міста

Звіт роботи спеціальної комісії по питанню катастрофи на Скнилівсь...

репортер - 22-10-2002 у 12:00

ЗВІТ
ТИМЧАСОВОЇ СПЕЦІАЛЬНОЇ
КОМІСІЇ ЛЬВІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

м.Львів 17 жовтня 2002 року

Керуючись ст.48 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ухвалою сесії за № 52 від 05.09.2002 року утворена тимчасова спеціальна комісія Львівської міської Ради, яка вивчивши та проаналізувавши надані комісії документи, стосовно причин, що призвели до трагічних наслідків під час святкування 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС України на Скнилівському летовищі у м. Львові 27 липня 2002 року та вироблення пропозицій щодо недопущення таких випадків у майбутньому, розглянула дані питання в трьох площинах: ^
Законодавчій.
Морально-етичній.
Політичній.
Комісія зазначає, що на лист-запит тимчасової спеціальної комісії Львівської міської ради від 12.09.2002р. до Державної комісії з розслідування причин катастрофи військового літака ВПС Збройних сил України, про надання необхідної інформації, щодо розслідування причин трагедії, не отримала жодної відповіді.
В ході роботи, комісія керувалась виключно наданими комісії копіями документів Львівської міської ради, Львівської облдержадміністрації і лише частково-представленими копіями документів в/ч А 3822 та листом слідчих органів прокуратури.
З врахуванням того, що розслідування кримінальній справи, стосовно згаданих подій проводиться відповідно до вимог чинного законодавства слідчими органами прокуратури, які володіють більш повною інформацією про обставини справи, комісія міськради за відсутності офіційних даних про:
технічні можливості військового летовища, на якому проводились польоти;
технічні можливості та технічний стан літаків, які брали участь в польотах і літака, який розбився;
погодні умови з точки зору допустимості проведення польотів з виконанням фігур вищого пілотажу;
кваліфікацію самих пілотів, які керували літаком, що потерпів аварію;
цілий ряд специфічних військових та аеротехнічних відомостей (інформація з
обмеженим доступом);
не намагалась підмінити своєю діяльністю слідчі органи і розглядала питання розслідування лише з метою встановлення причин виникнення трагедії та вжиття органами місцевого самоврядування необхідних заходів для запобігання порушень. Саме тому свої висновки комісія обґрунтовувала виходячи з точки зору дотримання всіма державними органами, установами та організаціями вимог чинного
законодавства при організації, підготовці та проведенні демонстративних польотів 27 липня 2002 року, їх відповідь та відповідальності окремих службових осіб за ті чи інші порушення вимог чинного законодавства, недотримання морально-етичних норм
та політичних аспектів, вжиття конкретних заходів для попередження таких катастроф у майбутньому.
1. Комісією було встановлено, що 05.06.2002 року на зустрічі голови Львівської облдержадміністрації з командуванням Західного ОК, 28-го корпусу військ ППО, 14-го корпусу ВПС, головами райдержадміністрацій, міськими головами, начальниками управлінь, керівниками підприємств та організацій області, яка була присвячена питанням співпраці органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій з військовими формуваннями, дислокованими на території області, Львівську обласну державну адміністрацію вперше було поінформовано про те, що 14-й корпус ВПС України вже давно готується до відзначення 60-ти річчя від часу заснування, і з цією метою готує ряд заходів.
За підсумками зустрічі було прийняте протокольне рішення, один з пунктів якого (п. 13-ий) стосувався вищезгаданого святкування, а саме: доручено ряду службових осіб облдержадміністрації: "...надати допомогу у святкуванні 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС".
На початку липня 2002 року в облдержадміністрацію звернувся командувач 14-го корпусу ВПС С.Онищенко з клопотанням про "сприяння у наданні благодійної спонсорської допомоги для організації та проведення свята", а саме: надання у використання приміщення концертного залу культурно - спортивного центру "Сокіл" для проведення урочистих зборів та святкового концерту" (лист від 01.07.2002р. № 257), та "виділення -автобусів марки "Ікарус" в кількості десяти одиниць для перевезення ветеранів і запрошених на святкування" (лист від 08.07.2002р. №281).
Для координації надання допомоги, яку просили організатори свята командування 14-го авіаційного корпусу, розпорядженням голови облдержадміністрації від 08.07.2002 року № 604 "Про відзначення 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС України" було утворено оргкомітет на чолі з 1-м заступником Голови ЛОДА п.О.Сендегою і до складу якого були включені, в основному, особи, які мали б вирішувати вищезгадані клопотання, в тому числі заступник міського голови Львова п.І.Романів (за згодою ).
15.07.2002 року відбулося засідання даного оргкомітету, на якому п.С.Онищенко, як командувач 14-го корпусу ВПС і заступник голови оргкомітету, доповів про готовність військових до свята, в тому числі про вирішення практично всіх питань, пов'язаних з його проведенням, окрім проблем матеріально-технічним забезпеченням свята, а саме:
допомоги у транспортному забезпеченні;
вирішенні питання з приміщенням для урочистого засідання;
нагородження від імені облдержадміністрації кращих
військовослужбовців;
виділення коштів на інші потреби.
За підсумками засідання оргкомітету було прийняте рішення, яким надані відповідні доручення, спрямовані на вирішення питань, порушених в доповіді С.Онищенка. В подальшому ці питання, за винятком виділення коштів, були вирішені.
З вище наведеного видно, що ініціатором відзначення 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС України і безпосереднім його організатором було командування 14-го авіаційного корпусу, а вищезгаданий оргкомітет був лише допоміжним координуючим органом, утвореним для вирішення організаційних питань. Про це наглядно свідчить і запрошення на урочистості, в яких чітко видно, хто організатор - "військова рада та командування 14-го авіаційного корпусу", які запрошують прийняти участь в святкових заходах і просять запрошених "повідомити оргкомітет по телефону 79-89-51" про свою згоду прийняти участь у святкуванні. Наведений телефон "оргкомітету", при перевірці, виявився телефоном командування 14-го авіаційного корпусу.
Тимчасова спеціальна комісія констатує, що Львівська обласна державна адміністрація створивши оргкомітет і залучившись до святкувань 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС України порушила вимоги Указу Президента України № 1116/95 від 02.12.1995 року "Про впорядкування відзначення пам'ятних дат і ювілеїв":
"...п.2 Пам'ятні дати історичних подій, ювілеї підприємств, установ і організацій вперше відзначаються в 50-ту річницю, наступні відзначення пам'ятних дат історичних подій проводяться не раніш як через 25 років."
та Указу Президента України №1583/99 від 17.12.1999р. "Про додаткові заходи щодо впорядкування відзначення пам'ятних дат та ювілеїв":
"...Не допускати в умовах складної економічної ситуації в державі витрачання державних коштів на відзначення надуманих урочистих подій, влаштування різного роду пишних прийомів, фуршетів, презентацій, а також марнотратства при проведенні офіційних свят і заходів.
Покласти персональну відповідальність за виконання цього Указу на керівників центральних органів виконавчої влади, голів місцевих державних адміністрацій."
У випадку з подіями 27 липня 2002 року командування в/ч А 3822, як ініціатор і безпосередній організатор та виконавець демонстраційних польотів листом за вхід. № 4638 зареєстрований 18.07.2002 р. за підписом командувача 14-го авіаційного корпусу генерал-лейтенанта Онищенка С.І. звернулось до голови Львівської міської ради з проханням надати дозвіл для: (дослівно) організації і проведення авіаційного свята з нагоди 60-ої річниці створення об'єднання на аеродромі Львів з використанням парашутних стрибків та практичних польотів спортивних літаків авіаційно-спортивного клубу ТСО України м.Львова та сучасних військових літаків, що знаходяться на озброєнні авіаційних частин об'єднання (СУ-27, Міг-29) у період з 12.00 до 14.00год. 27.07.2002року та тренування у цей же термін (копія додається).
Не дивлячись на те, що лист - звернення військового командування про надання дозволу на проведення демонстраційних польотів над населеним пунктом знаходився у міськраді на розгляді, міською владою не було вжито заходів для об'єктивного розгляду умов та порядку проведення цих польотів, дотримання безпеки мешканців міста. У військового командування посадовими особами Львівського міськвиконкому не вимагалося жодних відомостей стосовно запланованого авіашоу.
В отриманому військовим командуванням, у відповідь, листі керуючого
справами виконкому міськради, в.о. заступника міського голови з гуманітарних
питань (ХКузана, за вих. № 1302/539 від 19.07.2002 р., зазначалось, що виконком не
заперечує, стосовно проведення такого роду заходів. "
Комісія констатує, що цей лист є нелегітимним і не може розцінюватись як дозвіл органів місцевого самоврядування на проведення демонстраційних польотів, так-як був підписаний не вповноваженою на це службовою особою, а рішення про дозвіл не було предметом розгляду виконкому чи міського голови і не зафіксовано відповідним розпорядчим документом.
На адресу міського голови від командування 14-го авіаційного корпусу ВПС України надійшло ще сім листів з проханням надати матеріальну допомогу на проведення святкових заходів. Відповідно інформативної довідки управління фінансів Львівської міської ради видно, що згідно розпорядження міського голови від 25.07.2002 року № 306 "Про відзначення 60-ої річниці 14-го авіаційного корпусу " та листів організатора в/ч А 3822 на організацію та проведення святкових заходів виділено 2630грн., окрім виплат грошових премій та цінних подарунків особовому складу управління 14-го авіаційного корпусу.
Тимчасова комісія констатує, що голова міської ради віддавши таке розпорядження порушив вимоги Указу Президента України №1583/99 від 17.12.1999р. "Про додаткові заходи щодо впорядкування відзначення пам'ятних дат та ювілеїв”:
"...Не допускати в умовах складної економічної ситуації в державі витрачання державних коштів на відзначення надуманих урочистих подій, влаштування різного роду пишних прийомів, фуршетів, презентацій, а також: марнотратства при проведенні офіційних свят і заходів.
Покласти персональну відповідальність за виконання цього Указу на керівників центральних органів виконавчої влади, голів місцевих державних адміністрацій." та п.3 цього ж Указу.
Окрім того на листи: вх. № 4619 зареєстрований 15.07.2002р. з проханням про спонсорську допомогу на харчування та вх. № 4633 15.07.2002р. про спонсорську допомогу оплати ювілейних знаків ні відповіді заявникові ні розпорядчих документів не виявлено.
З точки зору дотримання чинного законодавства, в переписці між командуванням 14-го авіаційного корпусу і міською владою, комісія прийшла до висновку, що:
1. Порушений закон України "Про звернення громадян” керуючим
справами Львівського міськвиконкому п. О. Кузаном та начальником
управління фінансів п. Л. Максимович у частині ст.20 так-як не була
дана відповідь заявникові на листи ( вх .№ 4617зареєстрований
15.07.2002 р. № 4619 15.07.2002р., № 4622 15.07.2002) або не було
видано розпорядчого документу, що стосувався би піднятих у
листах питань.
2. Порушена виконавча дисципліна начальником управління фінансів
п. Л. Максимович та головним бухгалтером централізованої
бухгалтерії установ культури п.Г.Топій у частині п.1 та п.З
розпорядження міського голови № 306 від 25.07.2002 року, про
виділення грошей для організації та проведення святкових заходів,
гроші виділені не були.
3. Перевищено керуючим справами п. О.Кузаном повноважень. На
лист командувача 14 авіаційним корпусом генерал-лейтенанта С.Онищенка міському голові Л. Бунякові (вх.№4638, 16.07.2002 ) про
надання дозволу на проведення " ...авіаційного свята та проведення
практичних польотів ... сучасних військових літаків...", керуючий
справами, в.о. заступника міського голови з гуманітарних .питань
п.О.Кузан не виносячи цього питання на розгляд виконавчого
комітету чи міського голови, що мало б бути зафіксовано
відповідним розпорядчим документом з передбаченням
відповідальних осіб по розробленні організаційних заходів
безпечного проведення святкувань, одноособове приймає рішення та
надсилає листа заявникові, що " ... виконавчий комітет не заперечує
організацію і проведення авіаційного свята ... з виконанням ...
показових польотів ... сучасних літаків ..."
4. Немає розробленого та затвердженого виконавчим комітетом
розподілу повноважень між міським головою,, заступниками
міського голови та керуючим справами. Як наслідок - існує певна
розбіжність і невизначеність чиновників найвищого рангу у частині
виконання тих чи інших функцій.
5. Порушено п.2 Указу Президента України "Про впорядкування
відзначення памятних дат, ювілеїв" від 02.12.95р. та п.1, п.З Указу
Президента України "Про додаткові заходи щодо впорядкування
відзначення памятних дат і ювілеїв".
2. Щодо організації і проведення 27 липня 2002 року демонстраційних польотів на військовому летовиші "Скнилів":
1. Слід відзначити, що військове летовшце "Скнилів" - це режимний об'єкт, з суворо-обмеженим доступом до нього сторонніх осіб, (тільки по разових перепустках і з дозволу вищих військових чинів). В підготовці самого летовища до демонстраційних польотів ніхто, крім безпосередньо військових, участі не брав.
2. Питання використання повітряного простору України, безпеки польотів, запобігання та реагування на надзвичайні ситуації, надання дозволу на проведення демонстраційних польотів та проведення масових спортивно-видовищних заходів органами місцевої влади, регламентовані відповідними законодавчими та нормативними актами. У всіх, нижче згаданих, документах контроль за цими питаннями і відповідальність за їх виконання покладається на відповідні спеціалізовані державні структури і підрозділи.
Документом, який найбільш детально регламентує такий вид використання повітряного простору, як демонстраційний політ, є положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 року № 401.
Пунктом 13 даного положення встановлено, що контроль за дотриманням порядку використання повітряного простору здійснюється відповідними підрозділами Украаероруху та органами управління військ ППО", а п.18 - те, що "управління
використанням повітряного простору здійснюють Мінтранс, Міноборони та відповідні органи цивільно-військової системи організації повітряного руху".
Комісією було встановлено, що під час організації та підготовки проведення демонстраційних польотів повітряних суден на Скнилівському летовищі військовими відомствами, спеціалізованими центральними державними авіаційними структурами та підрозділами, органами місцевого самоврядування і їх окремими службовими особами було допущено ряд порушень чинного законодавства, яке регламентує порядок підготовки та проведення такого роду масштабних заходів, які в тій чи іншій мірі призвели до авіакатастрофи і загибелі при цьому великої кількості людей.
У нашому випадку військовим командуванням не було проведено попередньо-запланованих на 26.07.2002р. навчань (генеральної репетиції), про які повідомлялись всі спеціалізовані органи і міська влада, коли зверталися за отриманням дозволу. В той же час нелегітимний дозвіл виконавчих органів міськради на проведення демонстраційних польотів та дозволу Укравіатрансу та Украероруху, з огляду на відповідні запити, давався з врахуванням факту проведення попередніх навчань. Дане питання заслуговує особливої уваги з огляду на те, що як військова техніка, яка використовувалась 27 липня 2002р. під час демонстраційних польотів, так і самі пілоти прибули в м. Львів з іншого регіону України безпосередньо в день польотів 27 липня 2002 року і не були адаптовані до масштабів та структури Скнилівського летовища.
В наведеному прикладі наглядно продемонстровано службову недбалість по всій вертикалі від командувача ВПС України до пілотів.
З повідомлення органів прокуратури, лист № 2/1720 від 12.09.2002р. видно, що в діях цілого ряду військових керівників вбачаються ознаки складу злочинів і вони притягуються до кримінальної відповідальності, що свідчить про допущення з їх боку специфічних об'єктивно - невисвітлених (по причині не надання документів в повному обсязі) комісією різного роду порушень.
Згідно Закону України "Про цивільну оборону України" систему цивільної оборони складають: виконавчі органи всіх рівнів влади до компетенції яких віднесені функції пов'язані з безпекою і захистом населення, попередженням, прогнозуванням, реагуванням і діями у надзвичайних ситуаціях.
Міський голова Львова п.Л.Буняк є одночасно і начальником цивільної оборони міста. Згідно "Положення про порядок підготовки спортивних споруд та інших спеціально відведених місць для проведення спортивних та культурно - видовищних заходів", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.1998 р. за № 2025, а саме його п.2 "У підготовці та проведенні заходів мають брати участь відповідні органи виконавчої влади..." і п.З "Заходи... повинні проводитися в умовах високої безпеки учасників і глядачів".
Тимчасова спеціальна комісія звертає увагу, що начальник управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Львівської міської ради, не був офіційно поінформований про демонстраційні польоти. Саме тому відповідальні особи виконавчої влади і цивільної оборони в попереджувальних заходах участі не брали.
"Положення про використання повітряного простору України" від 29.03.2002р. № 401 п.20 відносить польоти над населеними пунктами до розряду таких, можуть призвести до техногенних катастроф, і тому передбачається "Польоти повітряних суден над населеними пунктами виконуються лише на висоті, яка дає можливість у разі пошкодження цих суден, здійснити посадку на найближчому літовищі або за межами населених пунктів."
Виходячи з попередніх висновків державної комісії з розслідування причин авіакатастрофи на Скнилові, якщо пілоти літака СУ-27 відхилились від визначеної траєкторії і вийшли за межі зони польотів, допустивши відхилення від польотного завдання, то літак міг впасти і в будь-якому іншому місці, в тому числі і на місто з його багатоповерховими будівлями, напруженим рухом транспорту на вулицях, з великим скупченням людей на ринках, і важко спрогнозувати, які тоді були б наслідки.
З цього всього стає очевидним, що міський голова, який не відмінив дозволу керуючого справами, в.о. заступника міського голови з гуманітарних питань п. О. Кузана, повинен був розуміти, що лист "... виконавчий комітет не заперечує організацію та проведення авіаційного свята... ", не виключає, що свято може бути проведено і тому був зобов'язаний дати розпорядження підпорядкованому, особисто йому, управлінню з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Львівської міської ради про відслідкування ситуації в плані запобігання виникнення техногенної катастрофи. Таке розпорядження не приймалося.
Неординарність такого роду подій для міста (демонстраційних польотів сучасної бойової техніки), конкретне адресне звернення саме до голови міськради пана Л.Буняка не могло залишитись поза увагою керівництва міськради. Тим-більше, що попередньо це питання розглядалось в облдержадміністрації, висвітлювалось в пресі і не могло пройти непоміченим. Дане питання не було винесено на розгляд виконкому Львівської міської ради і по ньому не було прийнято розпорядчих документів. Відповідь-дозвіл на звернення (лист від 19.07.2002р. за вих. № 1302/533) за відсутності міського голови п.Л,Буняка був підписаний керуючим справами міськвиконкому, на той час, в.о. заступника міського голови з гуманітарних питань п.О.Кузаном, який не мав жодних повноважень виступати від імені виконавчого комітету, а лише мав би підготувати проект відповідного розпорядження міського голови. Вказаними діями він явно перевищив надані йому владні та службові повноваження. Однак, тимчасовою спеціальною комісією встановлено відсутність причинного зв'язку між діями п.О.Кузана і наступними трагічними наслідками.

Підсумовуючи вищенаведене, комісія приходить до наступних висновків:
1. Ініціатором відзначення 60-ої річниці 14-го корпусу ВПС України і безпосереднім його організатором (в тому числі і демонстраційних польотів на військовому аеродромі "Скнилів" 27 липня 2002 року) було командування 14-го авіаційного корпусу;
2. Оргкомітет, утворений розпорядженням Львівської облдержадміністрації від 08.07.2002 року за № 604 був лише допоміжним координуючим органом, утвореним для сприяння у вирішенні організаційних питань, про які просило командування 14-го авіаційного корпусу;
3. Надання нелегітимного листа-дозволу Львівського міськвиконкому на проведення демонстраційних польотів військових літаків, не інформування відповідних служб цивільної оборони про заплановані заходи і не залучення вказаних служб до безпосереднього контролю за їх підготовкою, порушення виконавчої дисципліни окремими посадовцями міськвиконкому, при виконанні своїх функціональних обов'язків, не є прямою причиною трагічних наслідків катастрофи.
Катастрофа на Скнилові показала:
- недосконалість чинного законодавства;
- недосконалість системи державного контролю за безпекою польотів;
- безвідповідальне і недбале виконання посадовими особами всіх рівнів вимог законодавства;
- необхідність встановлення цивільного контролю над діяльністю армії;
- необхідність модернізації і реального реформування Збройних Сил України.
Морально-етичний аспект:
Демонстрація сучасної військової техніки, польотів військової авіації, майстерності спортсменів-парашутистів в поєднанні з культурно-масовими заходами перед широким колом населення, дітей, юнаків допризовного віку в святковій атмосфері є безперечно позитивним фактором у формуванні національно-патріотичного духу громадян України. З іншого боку, про яке виховання національне - патріотичного духу українців може йти мова, коли 14-ий авіаційний корпус ВПС України відмічаючи своє 60-ти річчя по суті признав себе "спадкоємцем бойових традицій" армії СССР, так як цей підрозділ був створений 28.08.1942 року наказом Головнокомандувача "Красной Армії" Й.Сталіна, і святкування цього "свята" 27 липня, в день, коли Радянські війська у 1944 році ввійшли у Львів та продовжили репресії і винищення цвіту української нації, розпочаті в 1939 році є, м'яко кажучи, політичною недалекоглядністю.
З огляду на ганебну спадщину московське імперської політики і безоглядної безпринципності існуючого в Україні сьогодні режиму є недопустимим відзначення урочистостей неіснуючої на сьогодні імперії - СССР: "День захисника вітчизни" - 23 лютого, "День Побєди" - 9 травня, 450-річчя Переяславської угоди, 85-річчя з дня народження Володимира Щербицького, 60-річчя 14 повітряної армії СССР. Розглядаючи морально-етичну сторону піднятої проблеми, комісія вважає, що нехтуючи високим патріотичним духом Львівської громади та національною гідністю львів'ян, було недопустимим, не порадившись з депутатами міської, обласної рад, як з виразниками поглядів більшості львів'ян, посадовим особам Львівської облдержадміністрації та Львівської міської ради брати участь в організації та проведенні вищевказаного святкування.
Недопустимим було, також, з точки зору комісії, є той факт, що одразу ж після трагедії не було скликано позачергове пленарне засідання сесії Львівської міської ради для термінового прийняття необхідних рішень з ліквідації наслідків катастрофи.
Політичний аспект:
Комісія приходить до висновку, що не дивлячись на те, що органами Генеральної прокуратури встановлено конкретних службових осіб винних у трагедії 27 липня 2002р., яких притягують до кримінальної відповідальності, їх вина у скоєнні інкримінованих їм діянь є наслідком загальної безвідповідальної політики керівництва держави, яка занедбала реформування армії і флоту, призвела до безпрецедентної для цивілізованої держави втрати армією боєздатності і патріотичного духу, злочинно-недбалого виконання своїх службових обов'язків командуванням військових структур всіх рівнів, втрати престижу військової служби, звела до краю матеріально-технічне забезпечення армії і флоту та військовослужбовців.
Скнилівська трагедія, ракетний обстріл з людськими жертвами житлового будинку в Броварах, та збитий пасажирський літак в акваторії Чорного моря є сумним підтвердженням вищенаведеного.
Тільки за два останніх роки ми маємо три випадки вбивства своєю армією, в мирний час, цивільного населення. Такі невиправдані трагедії відгукуються невгамовним болем не тільки в душах громадян України, але й негативно впливають на міжнародний авторитет Держави, її майбутнє.
ПРОПОЗИЦІЇ: Враховуючи вищевикладене, комісія пропонує: Міському голові - вжити відповідних дисциплінарних заходів до посадових осіб, які допустили порушення норм чинного законодавства;
- розробити та винести на розгляд сесії міської ради проект ухвали з переліком свят, які відзначає львівська громада та проект положення про організацію масових заходів;
- розробити та затвердити виконавчим комітетом розподіл повноважень між міським головою, заступниками міського голови та керуючим справами.
- Сесії міської ради- дати оцінку діям міського голови та посадових осіб виконавчих органів влади, повязаних з підготовкою та проведенням святкувань 60-и річчя 14-го Авіаційного корпусу ВПС України 27 липня 2002 року.

Склад комісії
Голова А.Ружинський
Членик комісії І.Детькович
А.Лозинський
І.Микитин
А.Олійник
Р.Пелещишин
В.Степанидин
В.Сулипа
Б.Федорчак


Юрій Сєров - 22-10-2008 у 18:00

Верховний Суд остаточно виправдав організаторів авіашоу в Скнилові
http://novynar.com.ua/politics/41214

Цапів-відбувайлів знайшли. Навіщо садити генералів...

Юрій Сєров - 13-8-2010 у 04:45

Один з організаторів шоу - генерал-лейтенант Сергій Онищенко призначений командувачем ВПС...