Форум Рідного Міста

місце "Форуму видавців" у книжковому бізнесі Львова.

Василь Яворський - 15-9-2003 у 11:08

Не буду описувати сам Форум. Всі там були і все бачили. Як завжди получився великий книжковий базар. А тепер розберемося, що реально приніс Форум нашому місцевому книжковому бізнесу. Кожен дотичний до цієї справи знає - Львів ще щонайменше півроку посилено читає придбане на Форумі, а потім ще півроку дочікується наступного. Хто може похизувати тим, що купив більше 6 книг на протязі року у крамниці? Отже Форум чудова можливість видавцям реалізувати книги за гуртовими цінами кінцевому споживачу. Це з однієї сторони. А з іншої - відбити клієнтів у книгарень, котрі купувують ті самі книги у тих же видавництвах за тими ж цінами. Цікаво, хто купить того ж "Гаррі Поттера і філосовський камінь" у книгарні з 21-23 грн (нещодавно видавнича вартість складала 19), якщо А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, виставила на форумі її за 17 грн? Щорічно такий Форум забирає у львівських книготоргівців близько 100 000 грн валового прибутку. Іншого реального вкладу від Форуму видавців у Львові немає, номінація "Книга року" є не акредитованою ніде і ніким, тому нічого не означає, договорів про співпрацю підписується все менше і менше, бо в такому натовпі ні про що поговорити просто неможливо.

Круціфукс. - 15-9-2003 у 11:27

Цитата:
Хто може похизувати тим, що купив більше 6 книг на протязі року у крамниці?

Наприклад, я можу навіть дуже сильно похизувати.

fish - 15-9-2003 у 11:28

ну... якщо у твоїх менших сестрички чи братика День народження, ти Гаррі Поттера придбаєш і в крамничці, правда? Або, дочитавшись і прозрівши від якогось - ги - Покальчука, чи будеш чекати наступного форуму, щоб купити інший його твір? Тим паче, якщо то щось раніше видане.

fish - 15-9-2003 у 11:32

гм, і я теж, здається, можу преспокійно. Не щороку, але за останній рік - десяток нарахувала, не задумуючись, а насправді й більше.
Правда, у нас такого Форуму немає, зате я була на ірпінській конференції, де Смолоскипівські видання взагалі безкоштовно можна було придбати. Апетиту до книжечок то не перебило :)

Василь Яворський - 15-9-2003 у 11:38

Так є і більшчитаючий прошарок населення. Але його відсоток відносно не великий. Мова йде про інше: панове видавці ви просто душите львівську книготоргівлю цими форумами. Душите низькими цінами.

fish - 15-9-2003 у 11:50

я гадаю, ти неправий. Можливо, зразу після форуму відбувається певний спад продажів. Але на весь рік то не може поширюватися.

fish - 15-9-2003 у 11:54

ти сам у мережі книготоргівлі працюєш?

Василь Яворський - 15-9-2003 у 11:56

ні, але дотичний до того бізнесу.

fish - 15-9-2003 у 15:17

минулорічний досвід щось про це говорить? Бо я переконана, такий спад лиш тимчасовий.

Василь Яворський - 15-9-2003 у 15:26

минуло-, позаминуло- і так далі... після форуму йде дуже великий спад активності продажу книг українських видавництв. Пізніше все потроха піднімається але все одно не до того рівня як на форумі.
Нажаль я не маю точних данних, оскільки не займаюсь саме книготоргівлею чи книговидавництвом.

fish - 15-9-2003 у 16:44

Може краще, аби то проводилося у Києві?

Олексій Мачехін - 15-9-2003 у 16:50

Аби тобі бличе їхати було? ;)
Ні, форум видавців українських книок має виходити там, де українські книжки пишуть і видають.

Василь Яворський - 15-9-2003 у 16:56

а головне - читають ;)

Олексій Мачехін - 15-9-2003 у 17:15

Е нє!!! Читають таки майже всюди. Скажімо, якщо в цьому ключі, то варто було б форум повозити по Україні - аби книжки презентувати ВСІМ. І щоб люди знали же є в нас що читати.

fish - 15-9-2003 у 17:46

От вам і вся розмова :) Гадяч щойно скаржився, що Форум шкодить книгарням, а досить було патякнути, чи не перенести до Києва, зразу: нє-е! То наше :D

тихий вечір - 15-9-2003 у 21:28

>> Мова йде про інше: панове видавці ви просто душите львівську книготоргівлю цими форумами. Душите низькими цінами.

ну тут не знаю... багато на форумі скаржились що от задорого, просили знижки... А ще більше питались за книгарні чи магазини де можна придбати ці книжки. Можливо цей форум і не дуже, але взагалі він має величезний вплив. І не обов’язково в бізнесовому плані...

Один-єдиний форум не може (не має права) дусити книготоргівлю... (вона ж і так ледве дихає) :) :(

Руслан Кравець - 15-9-2003 у 23:11

Звичайно, у формулі "читач-книгарня-видавець" під час ярмарки, яка супроводжує
форум, домовляються перші з останніми на шкоду другим.
У цьому випадку потішитись можемо тим, що, в ці дні ми беремо участь у масовій акції
підтримки національного книговидавництва.

Але хотілось би закцентувати увагу ось на чому.
Склалось враження, що основна маса видавництв, представлених на форумі,
є малими, оскільки можуть дозволити собі виставити на малому стенді чи не весь
асортимент книжок, виданих за останній рік, і продавати їх.
Тому ми, читачі, купуючи-скуповуючи-викуповуючи даємо їм, видавництвам, можливість
швиденько накопичити сяку-таку суму грошей.
Головне, щоби було бажання вкладати ці гроші в розширення і розвиток видавництва, і
щоби не було спокуси сісти на "форумну голку", привозячи щороку по кілька книжок в надії
їх випродати.
А далі, коли видавництво доросте до рівня, коли матиме в асортименті сотні (а то й тисячі)
найменувань книг, то йому не буде сенсу продавати їх безпосередньо читачам протягом кількох днів,
бо для нього це буде крапля в морі.

Василь Яворський - 16-9-2003 у 08:22

Як на мене, такий захід повинен відбуватися за такою схамою:
Видавництва приїжджають аби ознайомити і книгарні, і рядових читачів, і решту книжкового світу з тим, що вони робили весь цей рік. Огляд нових видань, розмови з авторами, художниками, видавцями. Видавці, а їм всім зараз не лагко живеться, повинні обмінюватися досвідом. Повинні відбуватися круглі столи за участю видавців і представників влади. Повинна вивчатися думка пересічних громадян і на рахунок конкретної книги, і на рахунок роботи видавництва в цілому, дізнатися яку б літературу читав би читач але не може бо її українською не видають. Для видавців навчальної літератури це повинна бути реальна змога поспілкуватися зі студенством та викладачами на предмет якою літературою користуватися зручно, а якою ні. Повинна відбуватися робота по зближенню видавця і розпровсюджувача. Знайомства, переговори і аж до підписання угод на співпрацю...
А що ми маємол? Гіганський книжковий базар. Такий форум у Києві не получиться провести, бо у Києві є Петрівка. Влавштовуючи книжкові розпродажі за видавничими цінами, галузь не піднімеш.

dr.Trollin - 16-9-2003 у 11:12

2Гадяч
Загалом-то я з твоїми тезами згоден.
Треба зробити знайомствопереговори...
АЛЕ! на моє (впертопереконане) імхо у процесі книгочитання таки остовними особами є автор і читач.
Я можу співчувати (а навіть і досить щиро) книгорозповсюджувачам, але
-- оскільки дешевша закупівля книжок реально сприяє їхньому підвищенному прочитуванню (а з цим таки реальна біда)
то моє співчуття є виключно пасивно-людинолюбським.
А реально- активно таки Форум підтримую.

Та й взагалі - а про що мова-то?
<Гіганський книжковий базар>
ну так. Зокрема і. (правда на більшості конференцій подібне є)

< Такий форум у Києві не получиться провести, бо у Києві є Петрівка>
ну а оскільки у Львові Пертівки немає...
(і взагалі - якби воля книготорговців - то і недільний книжковий ринок би прикрити)

<Влавштовуючи книжкові розпродажі за видавничими цінами, галузь не піднімеш>
А от останнє твердження - мене вельми зацікавило.
(чому, власне, і пишу)
як не в лом -- може би з економічної т.зору би розписав?

Про яку галузь оце ти? книготоргову??
(зразу скажу, що мене більш книговидавнича таки цікатить)

може просто пішовши на зниження маржі роздрібної почати провадити агресивну політику просто?

Чому влаштовуючи книжні розпродажі не підніметься галузь книговидавництва, а за тим і книгорозповсюдження.

Василь Яворський - 16-9-2003 у 14:07

Відразу оговоримо, що даний топ не претендує на:
1. оригінальність (оскільки ця думка є не поодинока в Україні, її обговорення відбувалося не одноразово)
2. офіційність (оскільки я сам не є офіційною особою, навіть більше немаю безпосереднього відношення ані до книговидавництва ані до книгорозповсюдження, хоча достатньо дотичний до обох)
3. беззаперечність (оскільки немає жодного твердження, що неможливо заперечити)
4. науковість (я не є науковцем, магістр не надто високе наукове звання)
5. практичність (теоретичність звичайно, як економіст-практик можу завпевнити, мало економічних теорій можливо запровадити на практиці, не через їх помилковість, а через їх важкопроваджуваність)

Для початку визначемося з основними термінами, що будемо вживати:
видавець - юридична особа, що займається виданням книг, не обов"язково їх друком.
розповсюджувач - юридична чи фізична особа, що займається реалізацією книг виданих видавцем
читач - фізична або юридична особа, що купує книги у будь-який можливий спосіб (читає чи не читає тут не розглядаємо)
Як трампиться ще щось, уточнимо пізніше.

Отже, для початку розберемося звідки береться книга. Є файні хлопці автори, котрі мають певний товар - власний інтелект, завдяки якому твореться матеріальна річ - рукопис. Створений рукопис (машинопис) потрапляє до видавця, тут шляхи можуть бути наступні: автор-видавець, автор-посередник(агент)-видавець. Упорядкований, відверстаний та віддрукований варіант рукопису 9машинопису) оформлений відповідними ілюстраціями тощо і виготовлений певним накладом і називається книгою. Як бачите мови ані про розповсюджувачів, ані про читачів ще немає, поки що, а книга уже є. Щоб донести книгу до читача потрібно:
1. Ознайомити останнього з її існуванням
2. Організувати перевіз книги безпосередньо до місця перебування читача
3. Організувати процедуру передачі книги.
варто уточнити, що книга - точнісінько такий самий товар, як і будь що інше
Отже, які натуги може здійснити видавець аби досягти виконання всіх трьох умов? Провести активну рекламну кампанію книги. Кошторис не докладаю але якщо цікавитеся, то можу цого пізніше у рамках "+-" накидати. Скажу тільки, що активна кампанія вимагатиме від 1000 уо. Організація перевозу книг приміром із Києва до Львова, також задоволення не з приємних. Найдешевший спосіб залізниця. Вартість перевезення 1000 тиражу середньої книги близько 200 грн. без складування. А що далі? Ну допустимо, що наше видавництво хлопці моторні і вони разом із своїм товаром мотнулися до Львова і тут швиденько все розпродали. Трохи аж смішно стає. Оптимальний варіант - відкриття власної торгової мережі або принаймі точки у Львові, скільки це коштоє офіційно (а тим більше неофіційно) разом із приміщенням. ремонтом, персоналом тощо я взагалі промовчу. Такщо позволити собі таку розкіш можуть лише ті видавництва, котрі ДУЖЕ міцно стоять на ногах, а таких сьогодні в Україні немає. Тобто реалізація книги читачу практично не можлива. А це означає, панове, що немає в нас окремо галузі книговидавництва і галузі книгорозповсюдження, є галузь книговадавництва, а книгорозповсюдження є її інфраструктурою без якої неможливе функціонування цієї галузі взагалі.
В економіці є таке поняття як канал розповсюдження. Детально його розглядає наука під назвою маркетинг. Є багато- і однорівневі канали. Однорівневий: виробник-споживач (контакт безпосередній), багаторівневий: виробник-постачальник-споживач (кількість посередників визначає кількість рівнів). Роль посередника - організація збуту.
Що відбудеться, якщо свідомо нехтувати посередниками у цій схемі для цієї галузі? Посередник (розповсюджувач) просто вимре. А тоді, панове. ми зможемо насолодитися новою книгою виключно після от таких от форумів. Але й то тільки за умови, що видавництва самі протягнуть від одного до іншого. Небуде кому займатися реалізацією - небуде самої реалізації, небуде реалізації - небуде коштів, не буде коштів - не буде виробництва (гонорарів тощо), а відповідно галузь загнеться остаточно. Про самостійну організацію збуту ми говорили спочатку.
Отака то казочка получається, любі форумята.
:sing::sing::sing::sing:

Руслан Кравець - 16-9-2003 у 15:13

Цитата:

Такий форум у Києві не получиться провести, бо у Києві є Петрівка.


А може, якщо у Києві вже є один книжковий базар, то вдалося би провести форум власне як виставку з презентаціями, конференціями та підписаннями угод, без ярмарковості.
Бо, як на мене, одним з факторів базарності львівського форуму є відсутність у Львові постійно діючого і достатньо великого книжкового базару (а чи такий потрібен, то вже інше питання).

Василь Яворський - 16-9-2003 у 15:20

2Руслан Кравець:
Не думаю. Тут головне воля організаторів і власне самих видавництв. Навіть на львівський форум багато хто зголошується тільки за умови, що їм виділять зручне місце для торгівлі на галереї. Причин тут декілька але основна, на мою думку, вартість участі у форумі, витративши кошти наші сучасні підприємці хочуть тут же їх відбити. Це природньо, такий зараз ринок, не відшкодував збитків відразу - втратив. Але можна поставитись до організації так, як ставляться організатори франквуртського книжкового ярмарку, доречі цьогорічна повинна відзначитися (вперше за 12 років) участю України.

Руслан Кравець - 16-9-2003 у 15:38

Цитата:

Але можна поставитись до організації так, як ставляться організатори франквуртського книжкового ярмарку


От-от. А як власне інші організовують такі заходи?

Василь Яворський - 16-9-2003 у 15:47

Цитата:
Першим відправив користувач Руслан Кравець
От-от. А як власне інші організовують такі заходи?


По-перше там діє принцип: мухи окремо, котлети окремо. Тобто торгівля торгівлею, є звичайно, але на достатній відстані від самого заходу. По-друге видавці мають право реалізовувати тільки гуртові партії книг від 100 екз і більше. А от роздрібом займаються вже інші, ті чий то є хліб. По-третє: спілкування відбувається на усіх рівнях постійно і за відповідних обставин. Тобто є відведені місця для переговорів видавець-розповсюджувач, видавець-читач, розповсюджувач-читач, автор-читач, видавець-автор і так даля на всі можливі варіанти. Проводяться конференції і тренінги. Ну і саме дійство проходить не 4 дні як у Львові а 8.
Тобто є цілком цивілізований підхід. Є видавець, в його інтересах видати і як умога скоріше продати, щоб приступити до підготовки наступного видання і є реалізатор, в його інтересах купити і вигідно перепродати, щоб мати змогу закупити наступне видання. Ну і звичайно є інтереси читача, котрий таки може купити на ярмарці дешевше ніж у крамниці, нехай і не настільки як у нас у Львові.