Форум Рідного Міста

Прийоми водіння

Рост - 29-10-2003 у 11:40

Якщо не вдається зробити щось одразу, можна робити поступово.
Отже, можна поступово ділитись водійським досвідом в цьому треді. Думаю, така інформація пригодиться усім водіям.

ЗОРЯНА - 29-10-2003 у 11:54

Буду з цікавісттю читати. адже тільки розпочала своє навчання!

Нормалайзер - 29-10-2003 у 12:05

Я за рулем більше 10 років, поміняв 5 машин (зараз наїжджаю за рік десь трохи менше 30 тисяч), але якось не чуюся в силі давати поради, ЯК треба водити машину... ;)

І машина, і дорога - то речі, які не зовсім даються до поради (вірніше, радити можна, але сприймати поради треба дуже обережно: власна практика вартує усіх порад).

Тому наважуся дати лише одну пораду: щоб їхати краще - треба їхати якомога частіше і більше. І думати ;)

Рост - 29-10-2003 у 12:06

Оскільки зараз насувається зима, то прийоми зимової їзди будуть найактуальнішими.

Паркування. Ця, досить проста річ влітку, з настанням слизьготи на дорогах може перетворитись у проблему.
Логічним є, паркуючись, залишати авто на ручнику. Логічним, але не в мороз. Бо при мінусовій температурі гальмівні колодки можуть примерзнути до барабанів і доведеться вам їздити із заблокованими задніми колесами (смієтеся! а я таке вже бачив - їде зубило, а задні колеса не крутяться :) ) І тим скоріше це станеться, якщо у вас задні гальма теж дискової конструкції.
Вихід один - не користуватись ручним гальмом взимку, залишаючи автомобіль на першій передачі. Але тут теж є свої нюанси. Автомобілі оснащені такими хитрими пристроями - диференціалами. Вони дозволяють ведучим колесам обертатись з різною частотою. Це добре при проходженні поворотів, коли внутрішнє колесо описує дугу меншого радіусу - воно тоді обертається повільніше за зовнішнє. Якщо б цього не було, автомобіль дуже важко було б заставити увійти в поворот. Але що добре в русі, те зле при паркуванні. Якщо одне з коліс потрапить на лід, а інше стоятиме на снігу чи чистому асфальті (річ ведеться про ведучі колеса, звісно), то те, яке на льоді, почне проковзувати. А те, яке має добре зчеплення з дорогою буде просто вільно обертатись. Що з цього вийде? А те, що автомобіль просто почне котитись. І це у Вашу відсутність! Жах!
Тому, залишаючи автомобіль, потрібно забезпечити його від можливого самовільного руху, навіть якщо він буде на нейтралці.
Можна заїхати в сніг (головне, щоб Ви звідти потім виїхали ;) ).
Можна розвернути перені колеса так, щоб колесо вперлось протектором в, наприклад, камінь, якими облицьовують край тротуару. Це не рекомендується для автомобілів з гідропідсилювачами керма, бо ГУР при крутінні коліс на місці досить швидко помирає.
Можна підкласти під колеса каменюки, випорпані з тротуару (а можна їх возити зі собою в багажнику ;) ).
Коротше кажучи, треба так залишати свій автомобіль, щоб він нікуди без Вас не поїхав, навіть, якщо перша передача візьме, і сама по собі вимкнеться.

Рост - 29-10-2003 у 12:11

Нормалайзерові і всім.
Само собою, що ці поради тільки привід задуматись. І нічого не можна застосовувати раніше, ніж випробуєте десь на безлюдній площадці. Ну, може не все, але багато з того, що я планую сюди писати.
Не забувайте, що відповідати за наслідки доведеться не тому, хто дає поради, а Вам!

Дякую Нормалайзерові, що нагадав про цей момент!

"Рушимо, рушимо, рушимо гей!..."

Рост - 29-10-2003 у 17:38

Якщо рушання з пробуксовкою на асфальті просто неефективне, то намагаючись розпочати рух на такий манер взимку можна взагалі залишитись на місці, або, що гірше, спричинити аварійну ситуацію.

Тому давайте будемо правильно рушати. Тобто, щоб ваші колеса не пробуксовували. Цього не станеться, коли сила тертя між колесом і дорогою буде більшою за те зусилля, яке двигун передаватиме ведучим колесам через механізм зчеплення і коробку переключення передач (КПП).
Якщо під колесами лід, то сила тертя мінімальна, а сила, що передається на колеса при ввімкеній першій передачі таки значна.
Саме тому деякі водії рекомендують рушати з другої передачі. Але. Добре, якщо у Вас дизельний двигун, який і на третій передачі зрушить Ваше авто з місця. А якщо двигун бензиновий, та й ще високооборотний, як, скажімо, в зубила? Він в такій ситуації може просто заглохнути. Так що це не зовсім правильна, як на мене, порада. Краще вчитись рушати правильно з першої передачі.

Отже, якщо під колесами лід.
Одразу слід застерегти, що при надмірному натискуванні педалі газу небазпечним є не пробуксовування коліс, а занос, який виникає внаслідок цього. Якщо машина переньопривідна (ПП) - знесе передок, в задньопривідної (ЗП) - корму. Щоб пробуксовування не було, потрібно дозувати газ. Але слабше притискати педаль - не вихід, бо чим менші оберти двигуна, тим більше шансів у нього заглохнути. Тому розганяти двигун треба до 2-3 тисяч обертів, а дозувати навантаження на колеса потрібно з допомогою педалі зчеплення. Процес приблизно такий: натиснули педаль газу, відпускаєте зчеплення і балансуєте на межі пробуксовування коліс. А коли автомобіль набере достатню швидкість, плавно відпускаєте педаль зчеплення повністю. Так, диски зчеплення при такій техніці рушання вийдуть з ладу трохи скоріше, але вони на те і призначені.

Під колесами сніг.
Якщо сніг вкатаний, то рушання подібне до того, яке використовується на льоду.
Якщо сніг глибокий, буксуючі колеса теж наплодять проблем - викопають ями, з яких потім важко буде вибратися і вкатають сніг до льоду, усугубляючи ситуацію.
З глибокого снігу вибиратись треба поступово, розгойдуючи автомобіль. Натискуєте газ, авто починає рушати, відчуваєте, що колеса от-от забкусують, відпускаєте газ, витиснувши зчеплення, автомобіль трошки відкотиться назад. В задній точці відкату знову тиснете на газ. Тут потрібно зловити інерцію, збільшуючи амплітуду гойдання автомобіля. Рано чи пізно він звільниться від снігових обіймів. Одразу це не дасться, але тренування - велика річ! :)

Домашнє завдання :)
Вправа.
Вижимаєте повністю зчеплення, вмикаєте першу передачу, натискуєте трохи газ, починаєте відпускати педаль зчеплення до моменту, коли автомобіль от-от почне рушати. Далі знову повністю натискуєте педаль зчеплення, зменшуєте оберти, відпустивши педаль газу.
Повторюєте все з початку (передачу можна не вимикати).

Це для того, щоб Ви навчились відчувати педаль зчеплення. Воно вам потрібно буде не тільки при рушанні з місця!

Рост - 30-10-2003 у 15:34

Рушити, то ми рушили, але ж спершу потрібно завести двигун! :)

Влітку - без проблем, а якщо зима і -20С? Ото ж!

Якщо у вас карб`юраторний двигун.
По-перше, ще коли тепло, потрібно добре почистити і налаштувати карб`юратор, а саме:
- пусковий пристрій;
- головну дозуючу систему;
- рівень в поплавковій камері.

Пусковий пристрій забезпечує приготування перезбагаченої паливної суміші для забезпечення надійного пуску холодного двигуна. Це саме його ви приводите в дію, витягуючи ручку підсосу.
Пусковий пристрій складається повітряної заслонки, її приводу і системи тяг, які привідкривають дросельну заслонку першої камери.
Він має два параметри регулювання: зазор повітряної заслонки і зазор дросельної заслонки при витягнутій ручці підсосу. Для різних двигунів ці значення відрізняються, тому зверніться до документації. Правильно налаштований пусковий пристрій повинен забезпечувати старт двигуна з першим спалахом у циліндрах і його подальшу стійку роботу при частоті обертання 2800-3200 рпм.
Але є ще один параметр, який дуже сильно впливає на пуск і перші секунди роботи двигуна, а саме жорсткість зворотньої пружини повітряної заслонки. Проте процес її підбору вимагає терпіння. Якщо захочете, я розповім про це окремо.

Головна дозуюча система. При пуску двигуна система неробочого ходу відключена, працює основна дозуюча система. Тому головні повітряні і паливні жиклери повинні бути промиті і продуті стисненим повітрям.

Рівень в поплавковій камері. Від цього параметру залежить збагаченість паливної суміші бензином. Тому він повинен бути виставлений точно (він - рівень). Можна це зробити з допомогою спеціального шаблону, можна вимірюючи рівень бензину в камері, запомповуючи його вручну. Є і інші методи.

Що ж, будемо вважати, що карб`юратор у вас повністю справний.

Тепер сам пуск. Десь так до -5...-10С
Витягаєте підсос.
Натискаєте педаль зчеплення (щоб не крутити стартером ще й вал КПП)
Повертаєте ключ запалювання.
Насолоджуєтесь чітким пуском двигуна.
Відпускаєте педаль зчеплення.

Після -10С.
Витягаєте підсос.
Натискаєте повністю 2-5 раз (залежить, наскільки нижче -10С) на педаль газу. (Потім її обов`язково відпустіть, заводити при натиснутій хоч трошки педалі газу не варта, не заведете).
Натискаєте педаль зчеплення.
Повертаєте ключ запалювання.
Насолоджуєтесь чітким пуском двигуна.
Відпускаєте педаль зчеплення.

І це десь так до -25С. Ну, в крайньому разі я нагоди перевірити при нижчій температурі не мав :)

Тепер, якщо з якоїсь причини двигун не запустився. Не насилуйте його тривалим обертанням стартером. Це тільки пошкодить стартеру, він не розрахований на такі навантаження.
Якщо після трьох-чотирьох максимум обертів двигун не запрацював - зробіть паузу на 5-10-20 секунд і спробуйте ще раз. Якщо двигун вперто не хоче заводитись, а біля машини уже чути запах бензину, який свідчить про те, що ви залили своїми спробами свічки, зробіть наступне.

Запихаєте назад ручку підсоса. Натискаєте повністю педаль газу і так тримаєте її. Далі заводите двигун. Крутите його стартером декілька секунд, продуваючи в такий спосіб циліндри повітрям.
Потім знову витягуєте підсос і пробуєте запустити двигун ще раз так, як описано раніше, за правильною технологією, так би мовити.

Інші способи запуску бензинового карб`юраторного двигуна є неправильними ;)

Інжекторний двигун.
Мушу застерегти, що я автомобілів з інжектором не мав, тому ділюсь чужим досвідом.
Отже, по-перше, комп`ютер повинен мати відповідну програму, яка вміє запускати двигун при такій низькій температурі.
По-друге, не можна тиснути на педаль газу при запуску двигуна.
По-третє, не можна натискати на педаль зчеплення, бо тоді комп`ютер вибере неправильну таблицю для виставлення кута випередження запалювання і інших параметрів. А коли ви відпустете педаль зчеплення, навантаження на двигун зросте і він не буде працювати стабільно.
По-четверте, якщо ви залили свічки, ви можете скористатись тим самим, що й для карб`юраторного двигуна, методом продувки циліндрів, покрутивши двигун стартером при повністю натиснутій педалі газу. Якщо це не забороняється в документації до даного автомобіля.

Що ж, впевненого пуску! :)

ПС. Писати про те, що акумуляторна батарея в автомобілі має бути справною і повністю зарядженою вважаю зайвим. Це необхідно для впевненого пуску двигуна в мороз.

Рост - 3-11-2003 у 14:07

Перехід на понижену передачу.

Вам, напевно, не раз доводилось переходити в процесі їзди на нижчу передачу (наприклад, з третьої на другу).
Чи для підвищення ефективності гальмування двигуном, чи просто тому, що швидкість замала для тої передачі, яка зараз увімкнена.
Але цей процес, простий улітку, взимку таїть у собі дуже велику небезпеку.
Якщо на слизькому покритті ви перейдете на нижчу передачі і просто відпустите педаль зчеплення, то, скоріш за все, ведучі колеса заблокуються, що приведе до зносу чи заносу ведучої осі, а то ще й крутане вас на всі 360 градусів. Також, що не краще, двигун при цьому може заглохнути. І ви опинитесь в некерованій машині з непрацюючим двигуном - щось гірше собі уявити важко.
Щоб цього уникнути, перед відпусканням педалі зчепення треба педалькою газу підняти оберти двигуна. Тобто, переключились на нижчу передачу, трошки натиснули педаль газу і тоді вже плавно відпускати зчеплення.
Дуже зручно, якщо панель приладів вашого авто оснащена тахометром - пристроєм, який показує частоту обертання двигуна. Наприклад, ви переключаєтесь з третьої на другу передачу при швидкості 40 км/год. Ви знаєте, при при 40 км/год на другій частота обертання двигуна 3000 рпм. Тоді ви розганяєте двигун до 2500-3000 рпм і відпускаєте зчеплення без будь-якого ризику заблокувати ведучі колеса.

Далі буде...

Eller - 3-1-2004 у 06:07

Цитата:
Першим відправив користувач NetGuy
Якщо на слизькому покритті ви перейдете на нижчу передачі і просто відпустите педаль зчеплення, то, скоріш за все, ведучі колеса заблокуються, що приведе до зносу чи заносу ведучої осі, а то ще й крутане вас на всі 360 градусів. Також, що не краще, двигун при цьому може заглохнути. І ви опинитесь в некерованій машині з непрацюючим двигуном - щось гірше собі уявити важко.
Щоб цього уникнути, перед відпусканням педалі зчепення треба педалькою газу підняти оберти двигуна. Тобто, переключились на нижчу передачу, трошки натиснули педаль газу і тоді вже плавно відпускати зчеплення.


Я якось не зовсім розумію, чому у цьому випадку ведучі колеса заблокуються... Від чого? Може трошки більше пояснення для мене :D бо якось ніколи не мав цієї проблеми, на щастя :) Дякую

Юрій Марків - 3-1-2004 у 13:52

Ось тут http://www.bmwua.net/saiphorum/list.php?f=1 дуже гарно розписано багато аспектів водіння, особливо мені сподобалася тема про підставляння недосвідчених водіїв.

Eller - 3-1-2004 у 14:11

Справді, цей форум ДАЇ дость цікавий, досить часто його читаю... :cool:

Юрій Марків - 3-1-2004 у 14:55

Мабуть ДАІ, а не ДАЇ :)

Eller - 4-1-2004 у 21:38

Так так, а точніше ДАЙ ;)

Рост - 5-1-2004 у 11:13

Щодо можливості блокування ведучих коліс.
Двигун в режимі неробочого ходу. Ви включаєте понижену передачу, відпускаєте зчеплення. І складається ситуація, коли зусилля на осях через малий коефіцієнт тертя між колесами і дорогою буде меншим, ніж потрібно, щоб провернути двигун. Якщо тут не додати трошки газу, то двигун заглохне. Я, поки був молодий і недосвідчений, теж пару раз в таку ситуацію попадав.
Так що це не тільки теорія, але і досвід.

Яндрух - 29-11-2005 у 15:07

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Eller
Я якось не зовсім розумію, чому у цьому випадку ведучі колеса заблокуються... Від чого? Може трошки більше пояснення для мене :D бо якось ніколи не мав цієї проблеми, на щастя :) Дякую

Блокування ведучих коліс авто не йде нікуди порівняно з таким на мотоциклі: там такий фокус призводить до падіння.
От уявіть собі: женете ви собі на швидкісному спортбайкові десь під 200 км/год, 4-та передача, 8000 об/хв на тахометрі й ураз різко загальмовуєтеся до 25-30 км/год – відповідно клацаєте передачами додолу. Оберти двигуна спадають до холостих (1200-1500). Якщо доклацатися до 2-ої, надто 1-ої і кинути різко зчепленням – гарантовано заднє колесо заблокується: просто перестане обертатися: через те що цій передачі, на цій швидкості, на цих обертах двигуна оптимальним є одне значення крутного моменту (тягової можливості). І піде юзом. І ви дістанете „асфальтну хворобу”...
Так, на якомусь слабосильному мотоцику його моторчик таке знущання над собою перенесе, дуже сильно розкрутившись, і різко осадивши байка. З супербайком такий номер не пройде. Хоч сучасні потужні шосейники здатні на 1-ій різко розганятися до 150-180 км/год, і стрілка тахометра в таку хвилину підповзає до червоної зони (12тис.-15тис. об/хв – залежно від апарата), осаджуватися таким самим макаром неприпустимо. Нераз видно, як гонщик під час інтенсивного гальмування перед крутим поворотом сіпає правою рукою: то, понижаючи передачі, після кожного „втикання в передачу”, він одним рвучким порухом кисті правої руки одноразово накручує ручку газу, щоб тримати оберти двигуна в оптимальному діапазоні – точнісінько так само, як у сиву давнину проробляли шоферюги на „побєдах” і „полуторках”!
Чотирициліндрові „японці” менш чутливі до такого „легковажного” поводження з обертами і трансмісією, а от десмодромні двоциліндрові мотори Ducati такого не прощають. Через те на них стоїть т.зв. „проковзувальне зчеплення”: в момент саме такого кидка ручкою зчеплення на високих обертах воно (зчеплення) як би не до кінця зчеплюється/стискується, тим самим даючи змогу вирівнятися кутовим швидкостям дисків, і моторові м’якіше реагувати на навантаження.

Ну, а на автівці, на сухому, шанси заблокувати колеса з пониженням передачі майже дорівнюють нулю... Хіба би-сьте були на якому спорткарі!..
Тож уся надія залишається на слизьку дорогу і лід: там можете собі донесхочу ковзати ведучими колесами. Тільки майте на увазі – не на дорогах загального користування: витворяйте таке собі задля своєї ж приємності (і втіхи випадкових перехожих) у безлюдних місцях!..

Іван Романів - 30-6-2008 у 23:55

Взимку на передньоприводному авто класно паркуватися/розвертатися на вузьки вуличках = зажимаєш ручнік, вивертаєш руль в потрібну строну і тичнеш газ ;)

Hanor Narasson - 1-7-2008 у 15:03

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Іван Романів
Взимку на передньоприводному авто класно паркуватися/розвертатися на вузьки вуличках = зажимаєш ручнік, вивертаєш руль в потрібну строну і тичнеш газ ;)



Цитата:

написано 1.7.2008 в 00:55
:lol: