Форум Рідного Міста

Дещо про плівки

Рост - 9-9-2004 у 17:23

Оригінал статті в мене на сайті.

Дещо про плівки
Цей матеріал, як і усі мої попередні статті, розрахований на фотографів-початківців, тому не варта зайвий раз казати мені, що я говорю про очевидні речі. Комусь вони очевидні, а для когось відкриття. Тому…

Розпочну з любительських плівок. Ці плівки розроблені спеціально для некомпетентних в фотосправі людей раз, і для використання в мильницях два. Для них характерними властивостями є величезна експоширина і сильна насиченість кольорів. Те, що ці плівки мають велику експоширину означає, що навіть якщо ви недотримаєте на 2-3 ступені (тобто, недоекспонуєте, освітивши плівку в 2 чи 3 рази меншою кількістю світла, виставивши неправильно діафрагму чи витримку), чи переекспонуєте на стільки ж, це не завадить отримати якийсь більш-менш пристойний результат. Багато простих мильниць на це і розраховані - у них всього декілька варіантів експозиції, а все решта "витягує" плівка.
Але власне за цю нечутливість до помилок експозиції доводиться платити - кольори любительські плівки передають далеко не ідеально, і чим складніші умови освітлення, тим гірше вони справляються з поставленою на них задачею. На прилавках магазинів зараз представлені плівки фірм Konika, Kodak, Fuji, Agfa і Polaroid. Спробую трошки охарактеризувати їх, виходячи з власного досвіду.
Konika. Модель Centuria - одна з найкращих любительських плівок. Але є одна особливість - якщо буде хоч маленька можливість залити кадр синім відтінком, ця плівка це зробить. Тому використовувати її без фільтру skylight на об`єктив важко. Старші моделі плівки Konika не такі хороші, я би їх не купував.
Kodak. Для любителів насиченого червоного кольору. Непогано передає тілесний. Зрештою, Kodak Gold цілком прийнятна. Ultra я не пробував, сказати нічого не можу.
Fuji. Superia я відзняв тільки одну, мені не сподобалось - не найкраще проробляє тілесні кольори, трохи надто виділяє зелений колір.
Agfa Agfacolor мені найбільше сподобалась хорошим балансом кольорів і непоганим тілесним. Але зерно! Дуже велике, надмірно (на мій смак). Хоча, як на мене, краще мати хороші кольорі при видимому зерні, ніж навпаки. Є ще новіша модель vista - про цю нічого не знаю.
Polaroid. Багато хто говорять про неї не дуже схвально. Напевно так і є, вона ж і найдешевша з усіх.
Тепер про чутливість. Вона може бути 100, 200, 400 одиниць. От не знаю, чи є чутливіші любительські. Навряд. З наведених кожна наступна на ступень чутливіша за попередню. Це означає, що при зйомці одного і того ж кадру на плівку 100 од. витримка буде, ну нехай 1/30 с, на 200 - 1/60, на 400 - 1/125. Якщо плануєте знімати тільки в ясну погоду, на відкритій місцевості - беріть100 од, в кімнаті, в парку тощо - 400. Також пам`ятайте, що чим більша чутливість, тим більше зерно.

Звісно, що раз є любительські, є і професійні плівки, які від перших відрізняються значно точнішою передачею кольорів і, як правило, меншим зерном. А плата за це - вузька експоширина. Тобто, якщо любительська помилку експозиції в 2 ступені пробачить так, що й непомітно буде, то для професійної це дуже сильно дасться взнаки - чи кольори "поїдуть", чи зерно "полізе". До-речі, при недоекспозиції завжди буде видно зерно, і чим більше недотримка, тим більше.
Типів професійних плівок є значно більше, ніж любительських, бо кожна з них, як то кажуть, "заточена" під свою задачу. Працювати з професійними плівками я розпочав досить недавно, тому і досвід ще невеликий. Поки що я знайомий лише з плівками фірми Кодак, а саме:
Kodak Profoto 100. Досить маленьке зерно, краща, ніж в любительських, передача кольорів. Вона найдешевша з усіх про-плівок - 11-13 грн. За котушку.
Kodak Rojal Supra 200. Мені дуже сподобалась - чудово передає кольори, але куди чутливіша, ніж Profoto до помилок експозиції. Ну і за все потрібно платити, одна котушка потягне 25-27 грн.
Kodak Portra 400 UC. Ще краща плівка, дуже гарно проробляє півтони. Модель UC вважається більш універсальною, NC - портретна, VC - теж портретна, для знимкування дітей. Вартість цієї плівки ще більша - десь 35 грн. за котушку.
Є ще хороші професійні плівки Fuji, але про них напишу після того, як сам випробую.
Ну і теж слід зазначити - професійні плівки продаються тільки 36-кадрові, ніяких 24, чи 12.
Як видно, вартість про-плівок суттєво вища, ніж любительських. Але без їх використання важко отримати дійсно хороші фотографії.
І ще, професійні плівки практично несумісні з мильницями, хіба що з дорогими, які експо-параметри більш-менш точно виставляють.

Останнє. Про температуру кольору. Короткий екскурс в фізику. Якщо ви візьмете, наприклад, кусок металу і почнете його нагрівати, то при досягненні якоїсь температури він почне світитися - спершу червоним, потім жовтим, аж поки дійде, як кажуть, до білого каління. Так от, відтінок залежить від температури. Вважають, що температура сонячного світла приблизно 5200-5400 градусів по Кельвіну. Температура галогенових ламп приблизно 3800-4200К, є і 4700К, здається. Температура ксенонових - від 4000К до 8000К - останні уже з помітним голубуватим відтінком. Температура кольору світіння ламп розжарювання (звичайних, які ви використовуєте в люстрах і настільних лампах) - 3200-3400К.
Так от, усі любительські і більшість професійних плівок розраховані на денну температуру, тобто, температуру кольору сонця. Тільки при такому освітленні ви отримаєте найбільш точну відповідність кольорів відбитка до оригіналу. Якщо температура кольору вища (сонце опівдні, найяскравіше) - буде голубуватий відтінок на ваших знимках, якщо навпаки - температура менша, наприклад, призахідне сонце чи світло звичайних ламп розжарювання - отримаємо відтінок жовто-червоний. Тобто, якщо ви захочете фотографувати в кімнаті без спалаху (температура кольору якого 5200К), а при звичайному освітленні, ви отримаєте жовтуваті фотографії, і нічим це не виправити, коли вони уже зроблені.
Вихід - вибирати час для фотосесії, коли освітлення відповідне, в приміщеннях знимкувати зі спалахом, або використовувати спеціальні фільтри. Позбутися надмірного голубого відтінку опівдні, при найгарячішому сонці дозволить Skylight, забрати жовтизну від ламп розжарювання 80A чи 80B (3400К і 3200К).
Детально в ці дебрі зараз я заглиблюватися не буду, головне, що ви тепер про них знаєте і зможете самі робити потрібні кроки. Відштовхнувшись від цієї статі.

MartinkaDP - 10-9-2004 у 23:18

Кодак Ультра навіть і не пробуй! Дружня порада. Бо там ТАКЕ зерно! Більше як на будь-якій іншій любительській 400-ці.