Форум Рідного Міста

Про музику в дорозі (авто аудіо)

Рост - 6-4-2005 у 15:15

Їздити в автомобілі, не слухаючи музику нудно. Але як правильно вибрати і, головне, вситановити компоненти акустичної системи - питання не просте.
Спробую дещо розказати про автомобільні акустичні системи на прикладі останньої роботи студії "Старий Трамвай".

Автомобільні магнітофони, хоч ще і трапляються, але невпинно відходять в небуття разом з настанням ери цифрового звуку. Їх місце все частіше займають компактдискові програвачі - CD-ресівери. Найпростіші з них відтворюють звук із звичайних аудіо-дисків, більше "просунуті" вміють читати MP3 та WMA формати, хоча, з точки зору аудіофіла це зовсім не правильно, тому що якість звучання псується тим більше, чим нижчий бітрейт. А якщо чесно, то я чую різницю між мп3 і аудіо-диском навіть при 256 kbps. Хоча, якщо вимоги до якості не аж такі круті, то це цілком вигідна заміна ченджера, бо на одному мп3-диску можна помістити 4-6 звичайних.

В даній інсталяції було використано CD/MP3/WMA-ресівер Clarion DXZ 546MP через його натуральне, добре артикульоване звучання, а це зараз рідкість. Більшість виробників в погоні за клієнтом все більше орієнтуються на масового споживача, який слухає переважно поп-музику і про якість звучання професійних систем не має ні найменшого поняття. На жаль. Тому ресівери тільки деяких виробників сьогодні є хоч більш-менш аудіофільними, і Clarion серед них, хоч і на ньому цей згубний вплив дещо позначився.
А так він виглядає на своєму робочому місці:



Оскільки внутрішні підсилювачі усіх головних пристроїв надто слабкі, через що в звучанні присутньо надто багато нелінійних спотворень навіть при середньму рівні гучності, в якісній системі просто необхідно використовувати підсилювач. І власне не для сили звуку, а заради якості.
До речі, декілька слів про маркетинг. На панелях ресіверів часто можна побачити заманливі написи 4х50Вт, чи подібні. Так от, провівши нескладні математичні підрахунки можна легко довести, скажімо так, що ці цифри не зовсім правдиві. Можна глянути на запобіжник ресівера, який буде на 10, максимум 15 ампер. Тобто, при цьому струмі він повинен згоріти, робочий же струм сягатиме не більше 10А. А при 12, чи навіть 14 вольтах потужність буде 10А х 14В = 140Вт. І це на все - на роботу лазера і його приводу, на схемотехніку, на підсилення попереднє і остаточне, на висвітлення на екрані інформації. Тому насправді потіжність внутрішніх підсилювачів коливається від 13 до 17 ват, дуже рідко сягаючи 20.



Підсилювач Tremor TNT 600 виробництва відомого американського бренду EarthQuake, на апаратурі якого встановлені усі світові рекорди зі звукового тиску. Підсилювачі цієї серії належать до АВ-класу, в якому оптимально поєднуються якість звучання і потужність. Від себе в звучання він практично нічого не добавляє, чесно передаючи на акустичну систему те, що приходить з головного пристрою. Потужність (середньоквадратична) - 4 канали по 65Вт, тобто загальна 260Вт середньоквадратична, 600Вт максимальна.

Перше, ніж продовжувати розповідь про акустичну систему, слід дещо заглибитись в теорію.
Уявіть собі, що ви прийшли на концерт. Сідаєте обличчям до сцени, а там, в центрі, улюблений співак, праворуч від нього гітарист, ліворуч - бас-гітарист, в глибині сцени праворуч бек-вокалістки, далі - ударник. Так от, мета професійної інсталяції в автомобілі - передати відчуття присутності на концеті, досягнувши ілюзії того, що усі музиканти знаходитимуться там, де вони стояли на сцені насправді. Це складне завдання, але виконати його можна. Є декілька варіантів розміщення динаміків, один з яких і було використано - мідбаси (динаміки, що відтворюють діапазон низьких і середніх частот) розташовані в ящиках під передніми сидінням і скеровані на лобове скло. Таким чином ми отримуємво відбитий від скла звук, що не спотворює його, але придає примного об`єму.
Так виглядають самі ящики:



А це вони на своєму місці.





Одразу потрібно наголосити, що водію і пасажиру вони не заважають в силу прорахованої форми.

Оскільки акустична система двокомпонентна, тобто, динаміки, які відповідають за низькі/середні і за високі частоти розділені, в системі використовуються спеціальні пристрої для розділення сигналу - кросовери, які розміщені поруч із підсилювачем:



Твітери (високочастотні динаміки) поселилися на стійках лобового скла теж не випадково:



Саме таке розміщення дозволяє віртуальну сцену ніби вигнути віялом, коли краї сцени знаходяться ближче до слухачів, а центр аж на капоті автомобіля. Хоча важко описати це все словами, це потрібно чути!
Стійки обтягнуті шкірзамінником, в тон йому оброблена панель торпедо і накладки на двері. Причина обробки торпедо - не дизайнерська, а до болі практична. Панель стара і уже потріскала, а купити нову саме такого кольору неможливо, бо останні авто з такими панелями випускалися ще в далекому 1992 році. Тому довелось фантазувати.



Щоб додати звучанню благородності, а також для повноцінного прослуховування симфонічної, фолк музики, блюзу, джазу, де використовуються інструменти з тоном звучання нижче 80 герц, в системі присутній сабвуфер - наднизькочастотна акустична система, яка відтворює частоти від 20 до 80Гц. А, оскільки, сабвуфер - річ не маленька, він виготовлений з використанням технології стелс і максимально захований в заднє крило, залишаючи багажник вільним для його використання за прямим призначенням:







Заодно була виготовлена фальш-панель, щоб закрити праве крило:



Така здоровенна завіса на фотографії виглядає дещо мнументально, але насправді вона досить гармонійно вписується в загальну картину :)

Як відомо, дрібниць в автозвуці не існує, тому було використано інсталяційний набір Daxx K100, в який входить все, що потрібно для встановлення 4-канального підсилювача: силові, міжблочні та акустичні кабелі, колба з запобіжником на 40А, клеми на акумуляторну батарею і інший, не менш важливий дріб`язок:





Можливо, декому не зрозуміло, для чого встановлювати такі, скажемо, не дешеві кабелі. А причина в агресивному середовищі автомобіля, де звичайна мідь досить швидко окислюється. Як наслідок погіршуються контакти, що призводить до зміни опору, а як подальший наслідок - змін характеристик системи. "Пливуть" частоти розділу, появляються провали і не заплановані піки на амплітудно-частотній характеристиці, а це все погіршення якості звучання. А ще - захист від елекромагнітних завад, адже в автомобілі багато потужного електромеханічного обладнання.

Характер звучання фронтальної системи дуже приємний, в міру м`який, з хорошою артикуляцією і атакою.
Сабвуфер надзвичайно музичний, чіткий, а за рахунок досить низької резонансної частоти, як для 10" головки він уже при 30Гц "дихає на повні груди", додаючи звучанню системи помітної благородності.
І найважливіше - повна відсутність локалізації. Можна дивитись на сабвуфер, бачити, як здригається головка, але її не чути - увесь бас спереду, на лобовому склі.
Хочеться окремо відзначити багатожанровість системи - дуже добре звучать сучасні популярні жанри, чудово симфонічна і органна музика, але справжня насолода - джаз, особливо духові інструменти. Окремо треба сказати про вокал - він насправді живий.

Дану систему спроектовано і виготовлено у Львові, в студії автозвуку "Старий Трамвай".

Vlotsk - 6-4-2006 у 13:18

Чи може хтось порекомендувати якусь достойну модель авто CD/MP3 з діапазону "до 150 уо"? Колезі порекомендували Pioneer DEH-281MP http://www.televideo.ru/product.asp?idDepartament=96&idProduct=... , чи вартий він своїх 110$ ?

Рост - 6-4-2006 у 14:34

З діапазону "до 250...300 уо" спокійно можна вибирати за дизайном.
Серед тих, що до 150 зараз в мене наявні Піонер 3700, Кларіон 359, Акай 41 та Акай 26, який, до речі, з USB-хостом, флешки можна підчіпляти, харди.
Стосовно якості звучання... Ну, в загальному я сказав вище, якщо з спробувати покопатися серед дешевих моделей, то в піонерів жахливо різкі сч, кларіон... Ех, колись він був достойним вибором, але тепер уже не той, хоча якось слухати можна, Акай в принципі в плані звучання досить оптимальний вибір.
До речі, я ще зараз продаю свого кларіона 546 б/у, якщо цікавить.
А крім головного пристрою все решта уже є? Бо магнітола в озвучці автомобіля лише початок.

Vlotsk - 10-4-2006 у 15:33

Більш нічого немає :) Оскільки озвучувати потрібно сТАВРиду (наскільки я розумію на свій хлопський розум, без обезшумлювання салону все одно ні про яке комфортне акустичне середовище мова йти не може), тому і йде мова про діапазон "до 150$".
До ресівера планував підключати перші-ліпші недорогі сателіти. Їх теж можна вибирати "за дизайном"?
Щодо USB-хоста - а що саме він дає? Ресівер гратиме MP3 файли з підключеного харда/флешки? І чи отримається той самий ефект якщо я підключу МР3 плеєр до лінійного входу ресівера без USB-хоста?

пс Перепрошую за непоінформованість, б/в кларіон 546 з якого цінового діапазону? З тих, які 300+ ? :)

Ігор Мартинів - 10-4-2006 у 16:54

А скільки коштує описане задоволення? Включно з програвачем, підсилювачем, динаміками, дротами і роботою?

Рост - 11-4-2006 у 16:32

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Vlotsk
Більш нічого немає :) Оскільки озвучувати потрібно сТАВРиду (наскільки я розумію на свій хлопський розум, без обезшумлювання салону все одно ні про яке комфортне акустичне середовище мова йти не може), тому і йде мова про діапазон "до 150$".
До ресівера планував підключати перші-ліпші недорогі сателіти. Їх теж можна вибирати "за дизайном"?
Щодо USB-хоста - а що саме він дає? Ресівер гратиме MP3 файли з підключеного харда/флешки? І чи отримається той самий ефект якщо я підключу МР3 плеєр до лінійного входу ресівера без USB-хоста?

пс Перепрошую за непоінформованість, б/в кларіон 546 з якого цінового діапазону? З тих, які 300+ ? :)


Стосовно озвучування таврії, то є досвід, не все так зле. Саша Мілютін та Сергій Семесько чемпіонами України на тавріях/славутах ставали.
Є пару опробуваних способів інсталяцій аудіосистем в ці автомобілі.
А от перші-ліпші недорогі сателіти не треба. Все має бути доречним. Для автомобіля недороге починається від 62 уо для ящичної інсталяції та 75 для дверної (це не для таврій, там в дверях місця для динаміків немає).

USB-хост саме дозволяє підключати флешки чи харди і слухати з них мп3. А от лінійний вхід в моделях до 150 уо - це ще треба пошукати.

Кларіон 546 - новим я його брав за 210. І лінійний вхід в ньому є.

Рост - 11-4-2006 у 16:36

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Ігор Мартинів
А скільки коштує описане задоволення? Включно з програвачем, підсилювачем, динаміками, дротами і роботою?

Мова йде про повноцінні системи, бліни в задній поличці не розглядаються.
Отже:
600 уо - жорсткий бюджет з економією на всьому, чому можна.
800 - без економії хоча б на основних речах.
1000+ - ну, чим більше отой "+", тим більшого можна очікувати від системи.