Форум Рідного Міста

Увага! Дуже суттєві зміни в правилах переходу на 5-й курс!

Андрій Пелещишин - 2-8-2005 у 21:42

Цього року в Львівській Політехніці відбулися дуже суттєві зміни у процедурі переведення студентів на 5 курс (післябакалаврську освіту). Підставою до таких змін було відповідне розпорядження Міністерства Освіти та Науки. Тому я думаю, аналогічні зміни відбулися або відбудуться у скорому часі і в інших вузах (принаймні в тих, де передбачена бюджетна форма освіти).

Тому дуже раджу прочитати даний матеріал, усім хто ще не знайомий з нововведеннями, але вчиться на 1-4 курсах, чи планує поступати в вуз, чи має серед близьких людей таких студентів.

У силу змін в моїй посаді я цього року став безпосереднім учасником даного процесу, тому можу коментувати його досить компетентно.
Комусь може видатися такий коментар запізнілим, проте насправді так не є. Далі буде видно чому саме.

Отже ближче до суті.
Уже кілька років навчання в вузах відбувається в два етапи.
- Перший етап - навчання на 1-4 курсах (освітній рівень "бакалавр").
- Другий етап - навчання на 5-6 курсах (освітній рівень "магістр" або освітній рівень "спеціаліст").
По закінченню кожного з етапів видається відповідний диплом. Студент може обмежитися лише 1-м бакалавським рівнем освіти.
Відповідно після закінчення бакалаврату студент формально закінчує навчання, і заново оформляється на 5-й курс. Необхідною умовою продовження навчання є укладення угоди з вузом про форму навчання та її оплату.
Не буду зараз пояснювати як було раніше (кому це потрібно), відмічу лише що такий перехід часто був простою формальністю, хто платив за навчання - продовжував платити, хто був бюджетником - ним і залишався (як правило). Тепер процедура змінилася.

Загальна характеристика змін наступна - на безкоштовне бюджетне вищого навчання тепер конкурс, в якому на рівних умовах приймають участь усі бакалаври по даній спеціальності. Єдиний критерій визначення переможців - якість навчання на бакалавраті (не передбачено жодних пільг ні для кого).

На практиці це виглядає так. По кожній спеціальності вуз отримує квоту від МінОсвіти та квоту на бюджетне (безкоштовне) навчання по даній спеціальності. Наприклад кафедра може готувати 30 магістрів, з них не більше 20 - бюджетних.
Далі усі випускники бакалаврату по даній спеціальності рангуються по рейтингу, який є агрегованою оцінкою успішності навчання за 4 роки та державного іспиту.
Ті кращі (незалежно від попередньої форми навчання), хто попадає в бюджетну квоту можуть продовжити навчання безкоштовно (за умови укладення угоди з бюджетною установою. Мені не відомі випадки, коли бакалавр не зміг укласти такої угоди).
Нижчі по рейтингу можуть претендувати на навчання на комерційній основі (умовою продовження навчання є укладення угоди на оплату навчання).
Якщо кількість претендентів більша за можливу квоту по спеціальності, бакалаври з найнижчим рейтингом по спеціальності продовжити навчання не можуть взагалі. Варіанти - перехід на комерційне навчання на менш конкурентну спеціальність, або припинення навчання у вузі взагалі.

На навчання в магістратурі можуть претендувати і бакалаври інших вузів. У такому разі вони здають вступний іспит, результат якого стає рейтингом претендента. З цим рейтингом претедент попадає в загальний список.


Кілька ремарок на завершення.

Перше. Вчіться добре! З першого курсу до останнього екзамену. Від цього залежить можливість отримання освіти рівня "магістр" чи "спеціаліст" за бюджетні кошти. Навіть якщо зараз ви вчитеся безкоштовно - ви можете втратити таку можливість. Якщо ж ви вчитеся за гроші - ви маєте абсолютно реальний шанс перейти на безкоштовну освіту. Зараз статистики не наведу, але таких (і одних і других) цього року було досить багато (не одиниці, а десятки).

Друге. Ви попадаєте в конкурентне середовище. Ваш товариш, якому ви дали списати на іспиті або допомогли з курсовою, може потім обійти вас в загальному рейтингу і позбавити вас можливості подальшого навчання. Жодних допусків, спеціальних процедур і тп не передбачено! відставання навіть на 0.1 бала від попереднього студента може вивести вас за межу безкоштовного навчання або навчання взагалі.

Третє. Правила досить сирі, я можу штук 5 досить суттєвих зауважень навести до них навскид, проте думаю вони будуть розвиватися і вдосконалюватися. Але уже в цьому виді такі правила є дуже сильним кроком до реального заохочення студентів до навчання.

Четверте. Усе актуальнішою для студента стає потреба в контакті з бюджетними установами. Підозрюю, що в близькому майбутньому почнеться серйозний контроль на угодами на бюджетне навчання (структури типу КРУ чи Рахункової палати уже цікавляться даним питанням), відповідно укласти таку угоду буде усе складніше. Не виключене повернення поняття "державного розподілу", правда в більш модерній формі попередньо укладеної 3-сторонньої угоди зі суворим контролем її виконання.

Якщо є якісь питання - запитуйте, спробую відповісти.

vovka - 2-8-2005 у 23:56

Як добре, що я встиг раніше закінчити 4 курс :) Не люблю всяких несподіванок :)

Якщо все так і буде реально, як воно написано на папері, без всяких підводних каменів, тоді все виглядає справедливим, за винятком оцього:
Цитата:
Оригінальне повідомлення від Андрій Пелещишин
На навчання в магістратурі можуть претендувати і бакалаври інших вузів. У такому разі вони здають вступний іспит, результат якого стає рейтингом претендента. З цим рейтингом претедент попадає в загальний список.


Щось отут як на мене може бути багато зловживань. Всі вчаться 4 роки, здають екзамени 4 роки , рахують бали.. А тут бац, зі сторони приходить якийсь студент, здає 3 чи скільки там вступних іспитів, і має теж рейтинг. Треба якось його вступні іспити поєднати з тими оцінками з якими він закінчив в своєму ВУЗі бакалаврат.

Андрій Пелещишин - 3-8-2005 у 00:30

Підводних каменів не було, за винятком поганої поінформованості студентів. Що породжувало деякі технічні проблеми. Власне тому я і написав допис - щоби люди знали, чого чекати.

Щодо переміщення між вузами. Це одне з зауважень, про існування яких я згадував. Думаю, дане питання буде вирішено акуратніше в наступному році.
На сьогодні вступний іспит був один. Білети до нього та критерії оцінки формувалися на основі питань держіспиту відповідної спеціальності. Оцінювання здійснювала достатньо авторитетна фахова комісія.
Врахування оцінок попереднього вузу на вступі в магістратуру є на сьогодні нереальним в силу сильної освітньої різниці між вузами (як в суворості оцінювання, так і в змісті освіті).

Як воно буде вирішуватися надалі - важко сказати, але цей момент є ключовим для впровадження Болонського процесу в нашу освіту.

Юрій Сєров - 3-8-2005 у 06:39

А чи може студент, який навчався на державній формі 1-4 рік, не потрапивши на бюджетну магістратуру через низький рейтинг, навчатися на спеціаліста на бюджетній формі? Колись таке було. Чи Болонський процес передбачає знищення спеціалістів як клас?
Брати студентів з інших вузів враховуючи лише оцінку за держіспит без врахування попередніх оцінок - очевидний підводний камінь (З'являється можливість махінацій і фальсифікацій).
Крім того можлива ситуація, коли студент вчився не найкраще, але добре, може бути витісненим студентами зі сторони. Це є очевидний "укірукук", якщо наплив студентів зі сторони буде великим (напр. може виявитися, що всі студенти 5-го курсу "новенькі"). ІМХО це погано.

Сергій Бєляєв - 3-8-2005 у 09:34

Приєднуюсь до Юрія. Коли я завершував навчання, бакалаврську програму важко було назвати функціонально-повною і завершеною. Отже при прямому застосуванні цих правил ризикуємо отримати на ринку праці бакалаврів, у яких ніхто не буде зацікавлений. Ця освіта у нас вищою не вважається, тому часом через певні освітньо-кваліфікаційні вимоги людину навіть не матимуть права брати на роботу (це зауваження насамперед стосується державних установ).

Добре, якщо людина за свої гроші вчилася. А якщо за державні, то можна вважати, що держава викинули гроші на 4 роки навчання. Так чи не легше починати "сіяти" на першому-другому курсі (як це завжди й робилося для допомоги військкоматам у виконанні плану призову), а тих, хто лишився вже доводити до фіналу або за 5-5,5 річною програмою спеціаліста або за 6-річною магістра.

Андрій Пелещишин - 3-8-2005 у 16:16

щодо "магістр-спеціаліст". Схема з двома рівнями наразі залишається дійсною, хто "не тягне" на магістра може спробувати стати спеціалістом. Хоча уже зараз є спеціальності, де ліквідовано рівень "спеціаліст". У майбутньому такий рівень буде ліквідовано взагалі.

Щодо міжвузівських переходів. Дане питання в цій темі є швидше офтопом, це питання породжується активним втягуванням України "ура-інтеграторами" в Болонський процес, яким байдуже що буде з освітою, головне - прозвітувати про "європейський вибір". Болонський процес краще обговорювати тут


Україна приєдналася до Болонського процесу. - Наука та освіта - Львів. Форум Рідного Міста

Щодо сіяння на молодших курсах. Воно природньо відбувається і зараз. Є чіткі правила відрахування студентів за неуспішність. Протягом перших років за неуспішність реально відсіюється десь 10% студентів. Проте тепер зявився потужний стимул для студентів не просто вчитися "на державну оцінку", а вчитися як найкраще.

Щодо визнання диплому бакалавра. Ніби є таке, що вже з наступного року бакалаврський диплом буде дипломом про вищу освіту.

Юрій Сєров - 4-8-2005 у 04:46

І ще одне. Що має робити студент, який в останній момент дізнався, що він залишився за межею магістрів через студентів зі сторони?
Ідея сама по-собі чудова, але цей процес має бути максимально прозорим, щоб студенти, щосеместра знали не лише свій, а й рейтинг усіх своїх одногрупників, при поступленні на 5 знали кількість сторонніх бажаючих.
Крім того рідні студенти і студенти "зі сторони" мали б бути в рівних умовах: або рейтинг по існуючих оцінках або загальне тестування для всіх.
p.s. Може з'явитися ще один вид корупції: "поставте мому одногрупнику оцінку, гіршу ніж мені" :) :D :D
А якщо серйозно - така гризня за бали почнеться - викладачі будуть бідні... :(

Сергій Бєляєв - 4-8-2005 у 08:24

Про що й мова.

Captivitas - 4-8-2005 у 11:32

Цього слід було очікувати :).
Я сам 4 роки тому потрапив майже у подібну ситуацію: коли міністерство прийняло постанову про безкоштовне навчання лише 5 років. Тоді кілька десятків майбутніх магістрів приказом ректора було звільнено від оплати, але це все вирішилось в останній момент.

Андрій Пелещишин - 24-9-2005 у 22:23

Підведено підсумки по вступу на повну вищу освіту (5-й курс) по інституту, де я є деканом.
Отже, завдяки новим правилам переводу студентів на 5 курс на бюджетне (безкоштовне) навчання змогло перейти понад 60% тих студентів, які навчалися за комерційні кошти.
Щоправда така ж кількість (в абсолютних числах) студентів-бюджетників, що мали низький рейтинг, змушені були переукласти угоди на комерційне навчання або покинути вуз взагалі.