Форум Рідного Міста

Вибір спеціальності. Прості поради

Андрій Пелещишин - 31-5-2006 у 21:19

Цей допис уже був на Форумі, але не зовсім у тій гілці, де йому місце.
Враховуючи, що зараз іде важкий вибір "куди вступати" републікую його, як початковий для нової теми. Сподіваюся, комусь він стане у пригоді

Я, як викладач, з великим сумом мушу відзначити байдужість частини батьків та дітей-абітурієнтів щодо вибору майбутнього фаху :(
В результаті діти поступають далеко не на ті спеціальності, на які би їм вартувало. Вибір здійснюється або по "модній назві" або за інерцією.
Перший випадок особливо болючий для майбутнього студента. Адже тепер в період комерціалізації освіти кожен освітній заклад прагне ефектніше подати свої спеціальності, називаючи кафедри та факультети якомога модніше.
От і поступає абітурієнт на "курорти і туризм" не усвідомлюючи, що там його вчитимуть економіці, а не ходінню по горах,або на "Прикладну лінгвістику", не усвідомлюючи, що його чекає щонайменше 50% предметів на компютерну тематику з числа тих, що він вивчатиме. Або на "Культуру", не розуміючи, що готують там бібліотекарів :(. Я не проти бібліотекарів, але вважаю, що кожен має усвідомлювати, на яку спеціальність він збирається потратити 5-6 років свого життя.
Звичайно, можна сказати що це вина ВУЗу. Проте для комерційних вузів - це спосіб вижити і покраще продати свій товар (освіту). А державні вузи, хоч і чесніші в цьому питанні, але настильки громіздкі, що в них просто нема ефективної системи розяснення, що де вчать.
Але в будь-якому разі вирішується доля абітурієнта, а не когось іншого. Тому він чи його батьки повинні чітко розуміти куди він іде вчитися і які навчальні предмети його чекають. Якщо такої інформації нема - можна
1 Сходити в деканат та на кафедри, куди планується поступати. Вам дадуть розяснення
2 Подивитися розклад - побачити які предмети вивчають студенти. Теоретично можна попросити навчальні плани для ознайомлення (хоча розкладу уже достатньо для попереднього аналізу).
3 Взяти приватні консультації в студентів старших курсів, випускників та викладачів, щодо напряму освіти. Думаю, не відмовлять. Притому до суб'єктивних оцінок студентів не раджу прислухатися, краще попросити показати конспект чи інші навчальні матеріали. Випускники та викладачі - уже більш об'єктивні в своїх судженнях.
4 Попитатися у загалу (зокрема в Інтернеті)
5 Поцікавитися в кадрових агенствах (на сайтах, відділах працевлаштування, кадровиків і тп) щодо реального та перспективного попиту на ринку на фахівців вибраної спеціальності.

Задіяння згаданих (і інших механізмів) дозволило би з мінімальними втратами часу (день-два максимум) зрозуміти чи вибрана спеціальність буде справді цікавою для майбутнього студента, чи він вчитиметься лише заради "корочки" чи броні від призову.

Любко Ремінецький - 25-7-2006 у 12:42

Цілком пітримую вашу думку. Хочу лиш додати, що спеціальність не можна здобути виключно у ВНЗі, тобто поступати на певну спеціальність, будучи повним невігласом в даній галузі (чи взагалі невігласом), сподіватися, шо тут всьому "навчать". Якщо людина має бути фахівцем - професіоналом, то їй "душа лежить" до цього ще з дитинства, а у ВНЗі їй лише допомагають засвоїти певний об'єм необхідних знань. Тобто здобування спеціальності - то не тільки проблема ВНЗу, а, в першу чергу, батьківське виховання, заняття під час шкільного навчання, участь в різноманітних гуртках, секціях і т. д. Тобто професіоналізм - ознака багаторічного досвіду (самостійно здобутого, а не з-під батога), підкріпленого вищою освітою, це те, до чого, знову ж таки, "душа лежить", а не просто папірець, шо дипломом зветься.

tysovska - 25-7-2006 у 13:33

Я зрозуміла, чого я насправді хочу, коли мені було вже років 25-28. Тобто розраховувати на те, що студенти послухаються мудрих порад і правильно виберуть собі спеціальність, на мою думку, наївно. В 16-17 років людина ще просто поняття зеленого не має, чого вона прагне у житті (звісно, є винятки - але то на правду рідкісні винятки). Тому, коли я два роки викладала в універі, я до студентів так і ставилася - як до дітей, якими вони, власне, і є. Не треба вимагати від них більшого, ніж на що вони у цьому віці здатні. У крайньому разі, їм завжди можна буде отримати другу вищу освіту.

Горват Корнелія - 26-7-2006 у 18:25

Навчаючись на певному факультеті певного ВУЗу, кожен студент ЗНАЄ, що йому хочеться робити в цьому житті, але в тому і сенс, що, те,що нам подобається, не завжди співпадає зтим, ЩО ми робимо!

Любко Ремінецький - 28-7-2006 у 15:55

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Горват Корнелія
Навчаючись на певному факультеті певного ВУЗу, кожен студент ЗНАЄ, що йому хочеться робити в цьому житті, але в тому і сенс, що, те,що нам подобається, не завжди співпадає зтим, ЩО ми робимо!

На 100% згідний, правда не кожен, є багато вже згадуваних мною невігласів, але ж ми говоримо про справжніх спеціалістів, правда? І якраз більшість з них (з нас :) ) страждають своєю майбутньою спеціальністю вже з дитинства...
Цитата:
Оригінальне повідомлення від tysovska
Не треба вимагати від них більшого, ніж на що вони у цьому віці здатні.

Згідний, вимагати взагалі нічого не треба, студент вже достатньо свідомий того, що йому потрібно, і він "у цьому віці", повірте, багато на що здатний (тут можна розводити і про покищо "рожеві" мрії, і про "юнацький максималізм", і про пориви творчого натхнення, і про звичайну цікавість до науки і т. д. - і то є направду потужні стимули до здобування професійних знань і навичок), і при умові, якшо сам того захоче, багато чого досягне...
Інша річ, є такий аргумент, як ВПАДЛО, або, по-нашому, ЛІНЬКИ... А такого вже і батогом приганяти до науки не пасує, і жодні аргументи проти отого "впадло" не діють...

Андрій Пелещишин - 1-7-2007 у 19:44

Враховуючи "абітурієнтську пору", піднімаю теми догори.

Андрій Пелещишин - 1-7-2007 у 19:47

До речі, почувши в минулотижневій доповіді ректора НУ ЛП які спеціальності минулого року мали найменший конкурс, я помічаю, що думка "треба поступати туда, де легше поступити" деколи може бути і слушною.

Demyan - 2-7-2007 у 08:45

а що зараз ціниться? де найменші і найбільші конкурси?

Андрій Пелещишин - 2-7-2007 у 09:55

Чесно признаюся, що де найвищий конкурс - я прослухав. Думаю, що економісти та лінгвісти.
А про найнижчий зап'ямятав, бо цей слайд був останнім і ще якийсь час світився.
Серед найнижчих - радіотехнічні спеціальності, якась автомобільна спеціальність та електрозварювання.

Сергій Бєляєв - 2-7-2007 у 10:24

Все відносно. Коли я вступав, то на геодезичний був стабільний недобір. Потім почали займатися створенням земельних кадастрів, інфраструктри ринку землі, активізувався процес землевпорядкування тощо. І одразу з'явився попит на фахівців у цій сфері, особливо із знанням ГІС.