Павло Жежнич - 18-3-2008 у 11:14
Декілька днів тому вернувся з Нідерландів, вирішив поділитися своїми
враженнями.
На початок поставлю таке незвичне питання: Вгадайте, яка достатньо велика
частина суспільства (група людей) їздить на найдорожчих автомобілях у
Нідерландах? Відповідь на нього знайдете у розділ "Про автомобілі".
Три столиці
У Нідерландах фактично три столиці:
1) Амстердам - офіційна
2) Гааґа - політична, де працює уряд, парламент
3) Ротердам - бізнесова
Амстердамський аеропорт
Я не бачив аеропортів у Києві чи Донецьку, але я знаю як виглядає аеропорт у
Львові. Так ось порівнювати аеропорти Львова і Амстердама - це те саме, що
порівнювати стадіон Уемблі з дитячою площадкою! У Львові це навіть аеропортом
стидно назвати - лише два термінали! В Амстердамі є три групи терміналів A,B,C, і у
кожній групі по 50-60 терміналів. Тобто одночасно можуть обслуговуватися
щонайменше 150 літаків. Літаки паралельно сідають і злітають один за одним з
інтервалом у декілька хвилин!
Громадський траспорт
Громадський транспорт там налагоджений ідеально - поїзди, метро, трамваї,
автобуси, таксі працюють як годинник. Також є щось подібне до маршруток
(називається connection shuttle), які везуть від готелів до аеропорта. За один рейс
маршрутка за викликом об'їжджає декілька готелів і на великій швидкості їде до
аеропорта, який розташований за містом.
Про порядок на вулицях
В принципі на вулицях порядок, бо машин майже нема. І хоча Амстердам за розмірами і
населенням майже такий як Львів, там трафік на порядок менший! Бо УСІ їздять на
ВЕЛОСИПЕДАХ! В основному по місту їздять трамваї, автобуси, таксі, мотоцикли і
хмара велосипедів.
В Нідерландах цілком нормально порушувати правила - головне щоб поліцаї не
злапали. Пішоходи переходять вулицю не тільки на перехрестках, і не тільки на
зелене світло. Машини явно перевищують швидкісь - по місту можуть ганяти до 80-90, а
за містом - 130-140, навіть коли є знак обмеження 80-90. Я був свідком ситуації, коли в
центрі Амстердама два водії прямо на дорозі під час їзди з'ясовували стосунки,
сигналячи і підрізаючи один одного, а потім ще разом проїхали перехресток на
червоне світло.
Про велосипеди
На велосипедах їздять усі незалежно від віку, статі і статусу. Велосипед може бути
новий, а може бути і старий ржавий. Ніхто цим не переймається. Можна побачити
молоду жінку (дівчину) в міні спідниці, яка крутить педалі! Є спеціальні стоянки
для велосипедів - найбільша, яку я бачив, - розрхована на декілька десятків тисяч
велосипедів.
Про канали
Канали є по всій країні, а особливо у містах. І звичайно найбільше у Амстердамі - це
місто каналів! По каналах возять туристів, але місцеві жителі використовують і
для своїх цілей. Цілком нормально мати власний човен і використовувати його
замість автомобіля. Навіть з парковку треба платити - але значно менше (на 1-2
порядки) ніж за авто (5Є за годину в центрі Амстердама). Також на каналах живуть
люди! Старі баржі облаштовують під житло і живуть там у центрі міста - це значно
дешевше, ніж купувати чи винаймати квартиру.
Про автомобілі
Власних авто там дуже мало порівняно з Україною, а тим більше дорогих. Бо приватно
всі в основному їздять на велосипедах! Однак дорогих автомобілів можна побачити
багато, бо вони облаштовані під ТАКСІ! Таксісти їздять на найдорожчих мерседесах,
ауді, крайслерах і т.д. Відповідно і ганяють по місту 80-90. У центрі, для таксістів
спеціально відведені смуги руху - якщо є трамвайна колія, то вона переващно
розміщується по центру дороги. Власне вона для трамваїв і таксістів.
Далі буде...
Тарас Задорожний - 19-3-2008 у 14:31
А про вікна, які більші ніж у нас вітрини магазинів?
Павло Жежнич - 19-3-2008 у 18:09
Питання на засипку: Чи ідеально підтримується чистота у містах
Нідерландів? Відповідь у розділі "Про чистоту у містах"
Про вікна
У центральній частині Амстердама багато будинків, які мають у висоту 3-4 поверхи, а
в ширину 3 вікна. Бувають будинки у 2,4,5,6 вікна в ширину, і навіть в 1 (одне!) вікно. В
будь-якому випадку кількість вікон залежить від статків господарів, які їх колись
(декілька століть тому) будували. Ці будинки практично не мають широких входів.
Тому очевидною була проблема доставки речей на 3-4 поверхи. Для вирішення цієї
проблеми передбачено 2 речі: великі вікна (як наші вітрини) і наявність у верхній
частині спеціального виступу (балки), на кінці якої закріплений блок. Ці балки
призначалися для підйому речей за допомогою шнурка, перетягнутого через блок.
Фактично вони виконували роль сучасних ліфтів.
Цікаво, що нові будівлі, які будувалися в центральній частині протягом останніх 50
років, вже не потребували цих балок, однак за вимогою міської влади також
побудовані у старовинному стилі з широкими вікнами і виступаючими балками.
Про вітрини
Якщо говорити про вітрини магазинів, то останніх у центрі Амстердама майже нема
(треба дуже добре знати де їх шукати). Але на кожному кроці можна знайти різні кафе,
ресторанчики, пивнушки.
Однак найбільше вітрин - у кварталі "Вулиці червоних ліхтарів" (напевно не треба
пояснювати, що це за квартал). У цьому кварталі найвужчі вулиці в місті (бувають і
на 1-1,5 м), де перший поверх (а правильніше партер) - це одні суцільні вітрини з
можливістю входу за вітрину. Усе це має червоноу підсвідку. Якщо чесно, то ради
спортивного інтересу варто пройтися цим кварталом (але треба бути обережним, бо
можуть що-небудь вкрасти), щоб зрозуміти, що там нема на що, точніше на кого,
дивитися.
Про чистоту у містах
Їдучи у Нідерланди, я був впевнений, що вони як німці підтримують ідеальну чистоту
у містах. Однак у місті можна побачити і сміття, і папірці, і багато окурків на
зупинках трамваїв. І ніби прибирають вулиці за допомогою спеціальних машин, але і
смітять багато - напевно через велику кількість емігрантів і туристів.