Форум Рідного Міста

Прошу знайомитись - комп'ютер в автомобілі

Рост - 11-7-2008 у 23:17

Ідея зародилось давно. Рушієм прогресу, так би мовити, була трагічна необхідність :) Проблема в тому, що для створення автомобільної аудіо системи високого рівня на сьогоднішній день практично не випускається головних пристроїв (компакт-дискових програвачів). Єдині, хто тримають марку, це McIntosh, які з 1996 року і до сьогодні випускають перший в світі мультибітний (цифро-аналоговий перетворювач організований на R2R-матрицях) автомобільний програвач, McIntosh MX 406. Його вартість приблизно 2000 доларів США. Ще є Sony CD 910, хоча кажуть, уже звучання трохи погірше, ніж в його попередника, ну і Alpine F1 Status, який, не зважаючи на захмарну ціну теж уже не радує поціновувачів чистим справжнім звучанням на відміну від свого дідуся, старого Статуса. Clarion (він же Addzest) DRX 9255 пішов у небуття, його замінив уже не мультибітник DRZ 9255, ну а Pioneer ODR ніколи і не звучав, будучи лише із-за хорошого процесора звукових затримок дуже поважаною "головою" на автозвукових змаганнях. Ага, ну і ще не згадав почилого Nakamichi CD 700, хорошу за звучанням голову з нікудишньою механікою.
Так що проблема, куди піти, куди податись стояла дуже гостро. Віддати 2000 за хороший програвач, який в своєму снобізмі грає тільки CD-Audio, гидливо відвертаючись від різних мп3 і тому подібних "комп'ютерних" форматів, в принципі було можна, але зародилась більш функціональна ідея, як за подібні гроші отримати не гірший за звучанням, але значно сучасніший і функціональніший пристрій.

Почалось все більше року назад з пропозиції мого знайомого задуматись на ідеєю автомобільного комп'ютера, яку я спершу відкинув, пригадуючи дещо недолугі реалізації, про які уже згадувалось в Мережі. Але ідея таки щось зачепила в середині, і почався процес збору інформації. До цього процесу приєднався Михайло Послихалін, відомий в Мережі під наком Halin, і процес пішов веселіше. Після тривалих пошуків було складено список обладнання, здатного задовільнити строгі вимоги, які ставлять умови автомобільної експлуатації. Наприклад, знайшли серйозного постачальника промислових материнських карт, серед яких є справжні ліліпути за розмірами, і за споживанням алектроенергії, знайшлися автомобільні блоки живлення, зі спеціальними інтерфейсами, що задають різні режими роботи і ввімкнення/вимкнення саме автомобільним комп'ютерам, знайшлися ДВД-приводи, так звані "слім", зі щілинним завантаженням дисків (не платформа виїжджає, на яку ставиться диск. як ми всі звикли, а так, як і в автомобільних ресіверах, диск запихається в щілину привода), було придбано декілька різних звукових карточок, здатних забезпечити високий рівень якості звуку, ну і ще багато чого, як різні накопичувачі, вінчестери для військових нотбуків, монітори з тач-скріном, з фізичною роздільчою здатністю 800х480...
Піддослідним конем була уже відома Мазда Halin-a, в якій спершу було серйозно перероблено заводський компакт-дисковий ресівер і встановлено хорошого середнього рівня акустику. До проекту CarPC я долучався пошуково-консультаційно-теоретично через брак часу, який відбирають автомобілі клієнтів, тому фактично весь комп'ютер в Мазді Halin збирав самостійно. За що йому висловлюю велику повагу :)
Довго описвати через які дебрі доводилось пробиратися, все в основному через брак достовірної інформації. Іншими словами, наступати на граблі доводилось самим :) Але крім шишок це добавляло чимало досвіду, тому шкодувати нема за чим.
Отже, автомобільний аудіофільський комп'ютер в Мазда 3.

Звичайно, є можливість взяти готовий копусний варіант компютера, або промислового, або автомобільного китайського, але це якщо нема якихось специфічних вимог. В даному проекті вони були, тому все вийшло, як це модно казати, Хенд Мейд :)





Корпус виготовлений спеціально для свтановлення в бардачку, який в Мазді 3 дуже глибокий, місця вистарчає.



Для зручносты користування уже згаданий двд-привід встановлений в штатний ресівер Мазди замість його транспорту. Тобто, диск можна далі вставляти так, як і раніше, в щілину приймача на панелі приборів:



Пробний запуск.



З монітором була окрема історія. Щоб гарно вписати його в інтер'єр Мазди довелось Михаїлу прикупити спеціальний виїздний монітор, що розроблений для заміни накладки на торпедо. Про ціну промовчу, вона не для слабонервних :) Але і тут не все так просто, адже монітор в цьому моторизованому чуді дуже слабенький, для комп'ютерного використання ніяк не надається, зі своєю резолюцією якихось 320х240. Тому Михаїл пускається у всі тяжкі, і підставляє замість нього нутрощі спеціального автомобільного комп'ютерного монітора з резолюцією 800х480, заодно переробивши систему управління транспортом. Тепер це все виглядає наступним чином (монітор на фото у відкритому стані, а взагалі він закривається, коли комп'ютер вимикається, лягаючи на торпедо):



Завдяки розробці Санк-Перетбургзького фахівця вдалось забезпечити управління комп'ютером з нарульного заводського перемикача. Фактично, цей перемикач тепер є програмованим зовнішнім маніпулятором, функції кнопок якого можна міняти за власним бажанням і в залежності від активного вікна тої чи іншої програми на моніторі.

Перше, що сталося після налаштування і запуску в експлуатацію (це окрема історія, довга, як пісня монгольського вершника), це усвідомлення недостойності встановленої акустики. Використана професійна звукова карточка DuaFire настільки явно виявила усі огріхи старої акустики, що заміна не те, що напрошувалась, це була насущна необхідність. На щастя, в однієї хорошої людини залишився ще останній комплект дуже хороших високочастотних динаміків Morel Supremo в старих корпусах MT3 (виготовлена зовсім маленькою партією за спец-замовленням), а в мене уже давненько в боксі безпризорниками лежали хай-ендівські мідвуфери Helix RS806. Усе це встановлене в Мазду викликало заслужений шок - система як то кажуть під гроіх переграє усі популярні нині ресівери типу Блаупункт Бремен, Піонер 88 і їм подібні, лише зовсім трохи уступаючи уже згаданим на початку цього опусу справжнім мультибітникам. Чудова фактура низьких частот, виразні і правдиві середні і високі - слухається все з великим задоволенням.

Ну а долдатком до хорошого звуку є стандартний набір функцій для комп'ютера під управління будь-якої сучасної операційної системи: навігація, перегляд фільмів, робота в мережі Інтернет, з офісними додатками - що душа забажає. Ну і, звісно, можливість інтеграції з бортовим комп'ютером автомобіля.

Так що, думаю, зроблений новий крок а автомобільній електроніці, перспективний і цікавий для багатьох.

Ярема П. - 12-7-2008 у 00:17

Браво! В Вас музична освіта?


Екран в компа дотиковий?

Рост - 12-7-2008 у 11:37

Екран дотиковий. Уже декілька років, як виявилось, китайці випускають спеціальні автомобільні монітори із VGA-входом. Різних розмірів - від 5 до 10 дюймів діагональ, ну і резолюція 800х600, якщо екран 4:3, і 800х480, якщо 16:9.
Практично всі їхні монітори спокійно тримають 1024х768, а деякі і 1280х1024. Правда, шрифт тоді виходить такий маленький, що доводиться тикатись носом в монітор :) Тому краще виставляти 800х600.

Освіта в мене сама що не на є інженерна :) Але ведмідь мені наступав на вуха напевно всього декілька раз, тому зовсім їх не відтоптав :)

dr.Trollin - 13-7-2008 у 13:59

вельми непогано.

а (дозвольте поцікавитися) - як "без наворотів" таку цяцьку (де-факто "промисловий комп.") у скільки обійдеться змонтувати??

-як наприклад "бездотиковий" екран поставити?
(питання у тім, що мені часом у "польових" умовах експерименти вести...
ну і щось мобільнійшого би варт.
"фірмовий" "промисловий комп.", що закупили знайомці з дорожників Київських -- дорогуватий, важкуватий... не оптимальний до наших задач)

-от і думаю щодо чогось подібного до реєстратор АЕ з рис.1 змонтувати у транспортному варіанті.
(навіть "страшнЕньке" ззовні якщо)

Рост - 14-7-2008 у 17:18

Цитата:
Оригінальне повідомлення від dr.Trollin
вельми непогано.

а (дозвольте поцікавитися) - як "без наворотів" таку цяцьку (де-факто "промисловий комп.") у скільки обійдеться змонтувати??

-як наприклад "бездотиковий" екран поставити?
(питання у тім, що мені часом у "польових" умовах експерименти вести...
ну і щось мобільнійшого би варт.
"фірмовий" "промисловий комп.", що закупили знайомці з дорожників Київських -- дорогуватий, важкуватий... не оптимальний до наших задач)

-от і думаю щодо чогось подібного до реєстратор АЕ з рис.1 змонтувати у транспортному варіанті.
(навіть "страшнЕньке" ззовні якщо)

Такі монітори коштують порядка 400 уо. Досить висока, при невеликих розмірах і скромній фізичній резолюції ціна спричинена автомобільністю, тобто, більшою стійкістю до вібрацій і здатністю працювати при мінусових температурах.
Промислових материнських плат є неймовірна кількість. В даному проекті використана досить таки наворочена, вартістю 300 уо. Але є і дешевші, хоча 60-80 доларових напевно не знайдеться :) Правда, можна поставити 201-у інтелівську (в мене до речі є, нова, планую продавати, бо виникла потреба в іншій комплектації), яка теж проектувалася для використання в різних мобільних терміналах, у неї на борту целерон 1,3 ГГц, пам'ять 1 Гб. Ну і все решта - відео, звук, порти, мережа.
Ну а все решта залежить від конкретних потреб. Треба чіткі вводні.

Павло Жежнич - 15-7-2008 у 09:07

Яка загальна вартість цього компа? Я так розумію, що в 2000$ ви вклалися:).

Рост - 15-7-2008 у 20:32

В цій мазді загальна вартість суттєво виросла через моторизований дисплей. Він зроблений спеціально для заміни накладки на торпедо і коштує просто баснословних грошей. При тому, що монітор, який стоїть в ньому зовсім ніякий, навіть для перегляду відео, тому його замінили на комп`ютерний.
А якщо рахувати сам комп`ютер, то загальна вартість комплектуючих біля пвітори тисячі. А якщо робити все по мінімуму, обходитись без професійних звукових карточок, дорогих материнок і т.п. то в тисячу вкластися реально. А може й менше. При умові, звісно, що все буде робитись власноруч.

Ярема П. - 15-7-2008 у 22:49

Тобто не враховуючи оплату за роботу?

Рост - 15-7-2008 у 23:01

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Ярема П.

Цитата:
Оригінальне повідомлення від Рост
А якщо рахувати сам комп`ютер, то загальна вартість комплектуючих біля пвітори тисячі. А якщо робити все по мінімуму, обходитись без професійних звукових карточок, дорогих материнок і т.п. то в тисячу вкластися реально. А може й менше. При умові, звісно, що все буде робитись власноруч.


Тобто не враховуючи оплату за роботу?


Ну, так.