Історія РПЦ
Історію РПЦ розпочинають від хрещення Руси у 10 ст. Проте існування цієї Церкви
починається після нападу монголів на Київ 1240, коли загинув київ. митр. Іосиф, а 1299
київ. митр. Максим перенісся до спокійніших країн на півн., до Володимира над
Клязьмою. Наступні митр. перебували у Москві, що стала центром держ. життя
Московщини, пізніше Росії. Разом із зміцненням Московщини, її митр. намагалися
позбутися залежності від Константинопольського патріарха, у юрисдикції якого й
далі залишалася Київ. митрополія.
Відрив РПЦ від Грецької православної церкви
1448 у Москві було поставлено митр. Іону без порозуміння з константинопольським
патріархом, а ще через 10 рр. моск. собор виразно маніфестував відрив РПЦ від Києва.
Це було виявом довгого існування двох окремих сх.-слов. церков-митрополій: Київ.
(укр.-білор.) і Моск. (рос.). Наступник Іони Теодосій вже іменувався «Моск. (а не
„Київ.“) і всієї Руси».
Порвавши зв'язок з центрами сх. християнства моск. Церква щораз більше ставала
знаряддям держ. влади. У кін. 15 ст., коли Москва звільнилася від підлеглості
татарам, створюється концепція, що Москва — це спадкоємець давнього й нового Риму
— Царгороду та охоронець чистоти православія. Цьому сприяли також упадок
Константинополя у 1453, а ще перед тим спроба поєднання Сх. і Зах. церков
(Фльорангійська унія 1439), коли в Москві не прийняли прихильника унії, київ. митр.
Ісидора. Виявом цієї концепції була теорія III Риму (Москви), зформульована в
писаннях псковського ченця Філофея, про те, що всі правос. землі тепер зібрані під
владою єдиного правос. моск. царя; що два попередні Рими впали, третій, Москва,
стоїть, а «четвертому не бути». Царя почали вважати за гол. Церкви, що особливо
виявилося, починаючи з царювання Івана Грозного.
Сворення патріархату РПЦ
1589 РПЦ стала патріархатом, але це не змінило її залежності від царської влади.
Десятий з рос. патріархів (Адріян) помер 1700, після нього нового не
поставлено, і понад 200 pp. РПЦ не була патріархією. 1721 патріархат РПЦ
замінено Духовною Колегією («Святейший Правительствующий Синод»). Це завершило
формальну деградацію РПЦ, яка стала держ. інституцією, що діяла під зверхністю й
за «указом» царя (імператора). Контрольною інстанцією Синоду був його
обер-прокурор, світський держ. достойник, що його називали «царським оком». Щойно
1917 РПЦ позбулася, але на дуже короткий час, підлеглості світській владі.
Експансія РПЦ
У своїй експансії, РПЦ, використовуючи політ. могутність держави, поширила свої
впливи на єпархії Київської митрополії, особливо після Переяславської угоди 1654.
Київcька митрополія боронилася проти цього, воліючи залишитися в юрисдикції
Константинопольського патріарха. Проте 1686 приєднання Київ. митрополії до Москви
стало доконаним фактом. Освічене духовенство спроваджувано з Київ. митрополії до
Москви, пізніше — до Петербургу, де воно працювало у церк. адміністрації,
шкільництві, проповідництві тощо. Місіонери РПЦ охрищували інородців на півн. і
півд.-сх. Евр. Росії та у Сибіру. РПЦ поширила свої впливи і на Америку, де з 1870 існує
єпархія єп. алеутського і аляскивського. |